Högsta fart på modet igen

Synen på bilens fart är ­intressant. När automobilen såg dagens ljus i trakterna kring det förra århundradets födelse var massorna fascinerade av allt som kunde röra sig utan hjälp av verkliga hästkrafter.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nästa naturliga steg var likt Darwins förutsägelse ”survival of the fittest” och biltävlingar anordnades. Männen (för det var just män) som dristade sig till att fara fram längs dåtidens undermåliga vägnät sågs som vägarnas gladiatorer och våghalsar. Hjältar i sin egen rätt, precis som flygpionjärerna.
I Tyskland kämpade Auto Union och Mercedes om vem som hade den snabbaste silverpilen. I Italien framfördes Alfa Romeo 8C och likaledes kompressormatade Maseratis. Bugatti i Frankrike och på de brittiska öarna jagades Jaguar av Rileys och MG:s.
I Sverige kunde vi njuta de snabba, vackra vagnarna längs landsvägar där tävlingar var förlagda. Som Sveriges första sommar-Grand Prix i skånska Vram 1933 med 100 000 svenskar i publiken längs den tre mil långa banan. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!