071203-höj-bilskatten

Rättvisan segrar över Saab

Mörka moln hänger över Saab. Hoppet är ute – nästan. För det roliga med bilindustrin är att den fortfarande är oerhört produktstyrd. Allt kan vända snabbt – bara rätt bil lanseras vid rätt tidpunkt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Historien är full av “success-stories”. Ta Fiat till exempel. I början av 2000-talet förlorade bolaget två miljarder euro per år. Katastrofen var nära, det hade inte hjälpt att tio procent av biltillverkningen hade sålts till GM. 

Däremot skulle tre bilsuccéer på raken rädda bolaget. Först kom nya Panda 2004, uppföljd av Grande Punto 2006 och 2007 Fiat 500. Plötsligt snurrade fabrikerna för fullt igen. Som grädde på moset fick Fiat 2005 1,55 miljarder euro av GM. Denna gigantiska summa betalade GM för att slippa (!) köpa resterande 90 procent av Fiat-aktierna, en tvingande option som den framsynte GM-chefen Rick Wagoner hade skrivit på.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!