060629_veyron

0-160-0 under tio sekunder - med Bugatti Veyron

Brittiska tidningen Autocar kör varje år ett test för de bästa sportbilarna för att mäta accelration och bromskraft. Testet går ut på att köra 0-160-0 km/h på snabbast tid. Bugatti Veyron krossade allt.

En solig och varm dag var det, bra förhållanden för att bromsa fort. 30 olika fordon fanns på startlinjen, bland annat BMW M5, Ford Focus WRC och motorcykeln Suzuki GSX-R1000.

Motorcykeln var från start tippad som vinnare och det är inte så konstigt, det är sällan en bil kan köra i från en motorcykel. Bugatti Veyron var inte heller tippad som tvåa, experterna på Autocar som gjort detta test i många år nu sa att den är alldeles för tung och kommer tappa tid i när det är dags att bromsa. De trodde mer på lättviktare som Ariel Atom och Caterham CSR260.

Ariel ställde upp med två Atom med olika motorer. Atom 450 körde på 11,05 s och det något starkare syskonet Atom S'Charged körde på 11,00.

Caterham CSR260 var mycket långsammare och klarade "bara" 11,95 s. Lamborghini Gallardo körde in på 13,65 och fick se sig slagen med över en sekund av Porsche 911 Turbo som klarade 12,50.

Mazda 6 MPS, hyllad av såväl press som köpare, fick se sig brutalt slagen av nästan allt. 21,00 s räckte dock till att slå Ford Focus ST och Opel Vectra OPC.

Och så kom Bugatti Veyron. En brutal W16-motor på drygt 1 000 hästkrafter och en vikt på 1 890 kg. Monstret for iväg och innan någon hunnit säga "Den har inte en chans" hade den kommit upp i 100 km/h, det tog bara 2,9 sekunder. 60 km/h senare stod mätaren på 160 km/h (100 mph) och då hade klockan bara hunnit till 5,5 s. Föraren kastade sig på bromsen och när ekipaget stod helt stilla hade klockan stannat på otroligt imponerande 9,9 sekunder. Bugatti Veyron hade krossat allt, även Suzuki GSX-R1000 fick se sig slagen med hela åtta tiondelar.

Det fanns dock ett fordon som var snabbare. A1 GP heter tävlingsfordonet som Autocar tog med mest på skoj för att se om de övriga kunde stå sig mot en riktig tävlingsbil. Det kunde de inte. 8,40 s klarade A1 GP sträckan på, 1,5 sekunder snabbare än Veyron.

Ett bra test som gav svar på många frågor. Som svensk saknade vi dock Koenigsegg CCX på startlinjen som enligt Christian von Koenigsegg själv kan ge Bugattin en riktig match. Vi får väl se vad som sker i framtiden.

Alla bilars tider 0-160-0 km/h

A1 GP  8.40 

Bugatti Veyron  9.90 

Suzuki GSX-R1000  10.70

 Ariel Atom S'Charged  11.00

 Ariel Atom 450  11.05

 Atom Privatägd  11.05

 Caterham CSR260  11.95

 Brooke Double R  12.50 

Porsche 911 Turbo  12.50

 Ford Focus WRC  13.57

 Lambo Gallardo  13.65 

Ascari KZ1  13.80 

Corvette Z06  13.80

 Alpina B6  14.80

 BMW M6  14.95

 TVR Tuscan 2  15.00 

BMW M5  15.20 

Audi RS4  15.80 

Aston V8 Vantage  15.81 

BMW Z4M Roadster  15.95 

Porsche Cayman S  16.46

 Lotus Exige S  16.60 

Nissan 350Z  18.80 

Vauxhall Astra Sprint  18.85

 Vauxhall Astra VXR  19.05

 Renault Megane F1  20.55

 Mazda 6MPS  21.00

 Ford Focus ST  21.35 

 Opel Vectra OPC  22.35 

Vauxhall Astra Thurlby  22.65

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!