Bensin- och dieselpriset sjunker inte trots billigare råolja

Råolja utgör grunden till den bensin och diesel vi tankar i våra bilar. Den senaste tiden har priset på just råoljan sjunkit allt mer. Men priset på bensin och diesel i Sverige – det sjunker inte.

Det brukar heta att priset på bensin och diesel följer världsmarknadspriset på råolja. Vi svenskar brukar ändå klaga på att bensinbolagen är snabba på att höja priserna men när det är läge för sänkning, då anser vi att bensinbolagen inte hakar på (så värst kvickt). Nu får vi svenska bilister vatten på våra kvarnar.

Sedan i somras har priset på råolja sjunkit kraftigt. I mitten av juni kostade ett fat så kallad Brentolja 115 dollar. Då kostade bensinen i Sverige runt 15 kronor per liter och diesel låg ungefär en 50-öring under bensinpriset. Därefter har priset på råolja sjunkit i jämn takt och i dag kostar ett fat drygt 82 dollar. En stor anledning till prisfallet är att det just nu produceras mer olja än vad världen använder.

17 oktober kostade råoljan 86 dollar per fat. Då låg bensin- respektive dieselpriset på 13,68 och 13,77 kronor per liter. I dag, när råoljepriset ligger på drygt 82 dollar per fat, kostar bensinen 13,78 kronor per liter och dieseln 13,92 kronor per liter. Både bensinen och dieseln är alltså dyrare i dag, med 10 respektive 15 öre per liter, trots att råoljepriset på världsmarknaden har sjunkit. Priset på bensin och diesel har sänkts med 25 respektive 10 öre sedan ett par dagar tillbaka, ändå är priset högre än när råoljan var flera dollar dyrare för knappt tre veckor sedan.

Just detta har fått motororganisationen Motormännen att reagera:

– Det går fortare för bensinbolaget att höja när råvarupriset (råoljepriset, reds anm) går upp, men det blir en eftersläpning när det går ner. Vi önskar att de kunde vara lika snabba när det går ner, säger Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen, till SvD.

Bensinbolagen slår dock ifrån sig och på frågan varför bensinen är 10 öre dyrare i dag än för knappt tre veckor sedan svarar Preems prisanalytiker så här:

– Ja, det är helt riktigt. Vi kommer troligen justera nedåt. Men överlag skiljer det bara några ören. Som jag ser det har dollarn stigit på kort tid och det finns ett tryck uppåt, det är därför man är försiktig, säger han till SvD.

Svaret från Statoil är detsamma, att svenska kronan har försvagats gentemot dollarn. Hur mycket bensinbolagen tjänar på bensin- och dieselförsäljningen vill varken Preem eller Statoil svara på.

Motormännen har sin syn på varför bensinbolagen är sega med att sänka priserna:

– Vi är övertygade om att här finns det en eftersläpning att man vill skära emellan, både raffinaderier och bensinbolag. Det har en dålig marginal och här ser man en möjlighet att få in mer pengar under en kortare tid, säger Jon Stenbeck till SvD och menar också att det är märkligt att prisbilden i Sverige är så homogen, trots geografiska skillnader, till skillnad mot andra länder.

Under ovan nämnda period, mellan 17 oktober och i dag, har priset för en amerikansk dollar ökat från 7,18 till 7,37 kronor. Prissänkningen per fat (159 liter) och prishöjningen på dollarn tar nästan ut varandra på öret. Ändå är bensinen och dieseln dyrare än vad den var den 17 oktober. Så sent som för ett par dagar sedan var bensinen och dieseln dessutom betydligt dyrare än i dag.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!