060609_mondeo

BILSPIONEN: Ford Mondeo kombi

Fords mellanklassare Mondeo kom hösten 2000 och känns fortfarande fräsch jämfört med många yngre konkurrenter. Detta hindrar inte Ford att komma med en ny Mondeo, den tredje i ordningen.

För första gången kan Bilspionen visa kommande Mondeo III som kombi, tidigare har vi visat halvkombi- och sedanversion. Allt eftersom Mondeo-premiären på Parissalongen, 30 september till 15 oktober i år (fast illvilliga rykten berättar att projektet kan försenas till våren 2007), närmar sig börjar prototyper synas allt mer frekvent i trakterna av Fords utvecklingscenter i Köln och på den närliggande racingbanan Nürburgring. De senaste bilderna visar väl maskerade bilar (som ser ut att vara draperade i duntäcken) men ändå syns tydligt att kombiversionen får influenser av designchefen J Mays nya filosofi ”Kinetic Design”, som ska förstärka bilens rörelse även när bilen står still.

Vi känner särskilt igen kombibilarnas nedre fönsterlinje som stiger uppåt   mot bakluckan från på S-Max. I övrigt kommer mycket av linjerna att kännas igen från Fords senaste konceptbil Iosis. Detaljrikedomen kommer att öka, tillsammans med användningen av glänsande plastkrom. Interiört blir det betydligt mer personlig stil i kontrast till den lite enkla och rättframma design nuvarande Mondo har.

Förutom traditionella sedan-, halvkombi- och kombiversioner kommer nästa Mondo även som plåtcabriolet (debut preliminärt planerad tilll 2008). Det är främst den viktiga USA-marknaden som önskar en större öppen bil, nya Focus Coupé-Cabriolet anses för liten för amerikansk del.

Utöver Mondeo CC planeras även två flexibilar – D-Max och E-Max. D-Max blir en förminskad Galaxy med enbart fem sittplatser, och E-Max blir en fullvuxen MPV med plats för sju personer.

I mångt och mycket baseras Mondeo III på nästa generation av Volvo S60 och V70, vilket i sin tur öppnar upp även för Volvo att erbjuda liknande flexibilar.

Motoralternativen blir många, på bensinsidan från 1,8 liter och 110 hk upp till en femcylindrig turbomotor på 220 hästkrafter (ST-versionen). Dieselmotorerna blir från 1,6 liter upp till 2,2 liter, effekten från 109 till 175 hästkrafter. Den nya 2,2-dieseln är framtagen tillsammans med franska PSA och kommer under hösten i   Peugeot 407 2,2 HDi.

Även Volvos raka sexcylindriga motor på 3,2 liter och Jaguars V6-diesel planeras på sikt

komma i nya Mondeo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!