Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes EQE SUV firar jul i Sverige

Hemma i Stuttgart är det flera plusgrader och barmark, inte alls roligt för en suv som vill känna på kyla och underlag med mindre friktion. Mercedes EQE SUV är nu på vintertest i Arjeplog.

Det är faktiskt bara ett par månader sedan vi såg Mercedes EQE SUV, märkets kommande el-suv i storleksklass GLE, på bild för första gången. Då snurrade den runt på och utanför ett regnblött Nürburgring.
Nu när EQE SUV vistas i Sverige är underlaget också täckt med H2O, men vattnet befinner sig i ett annat aggregationstillstånd, nämligen det fasta. Is och snö, med andra ord. Det är alltså dags för det obligatoriska vintertestet som merparten av bilarna genomgår innan de är redo att lanseras på marknaden.

Exakt vad Mercedes EQE SUV i framtiden kommer att lystra till i namnväg återstår att se. EQE SUV känns inte riktigt rätt, och enbart EQE (så som suven EQC) går inte med tanke på att modellbeteckningen EQE är upptagen. Det är bara några månader sedan elektriska sedanen Mercedes EQE presenterades.

1 av 2 Foto: Andreas Mau / CarPix
2 av 2 Foto: Andreas Mau / CarPix

EQE SUV blir mellanbroder i skaran EQC och kommande EQS SUV. På samma sätt som GLE i dag är mellanalternativet till GLC och GLS. EQE SUV och EQS SUV blir dock betydligt mer moderna än EQC i och med att dessa båda suvar från grunden är utvecklade som elbilar. EQC är i stället en GLC i grunden.

Sedanen EQE har presenterats i ett modellutförande kallat EQE 350 som innebär 292 hästkrafter och 530 newtonmeter stark elmotor som driver bakhjulen. Räkna med att denna drivlina hittar fram även till EQE SUV. Båda ska så småningom få fyrhjulsdrivna 4Matic-varianter och även vassare AMG-versioner med 680 hästkrafter (500 kW). Inte riktigt lika mycket kraft som i nyligen presenterade Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+.
I EQE 350 finns ett batteri på 90 kWh som sägs räcka till 66 mils körning enligt WLTP-körcykelns kombinerade körmönster. Därefter är det dags för laddning igen, något som görs med maximal laddeffekt om 170 kW, det vill säga något lägre än de 200 kW som lyxsedanen EQS kan hantera. Ombordladdaren är i standardutförandet på 11 kW men kan utökas till 22 kW via tillval. EQE SUV lär få samma specifikationer och möjligheter.

Eftersom EQE SUV är nästa modell som står på tur i Mercedes rejäla elbilsoffensiv misstänker vi att den kan ha premiär någon gång under 2022. Att den dessutom baseras på EVA2-plattformen, som redan används till EQE och EQS, underlättar saker och ting då de redan i mångt och mycket är beprövade.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!