Foto: Andreas Mau / CarPix

Volkswagen ID. Buzz utsätts för svensk köldsmocka

När det vankas vinterkyla drar flyttfåglarna söderut, biltillverkarna beger sig i stället åt motsatt håll. Nu har elektriska folkabussen tagit sig tillbaka norröver, närmare bestämt till trakterna runt Arjeplog där den ska testas i många minusgrader.

Det är nästan fem år sedan världen fick se en av världens mest älskade fordonsmodeller – Volkswagen Typ 2 – i modernt, elektriskt utförande. Då var det en konceptbil som beskådades på bilsalongen i Detroit i januari 2017.
Ett halvår senare meddelade Volkswagen att denna elektriska folkabuss ska gå i produktion och att det ska ske under 2022. Och så ser det ut att bli, Volkswagen öppnade alldeles nyligen orderböckerna samtidigt som första leveranserna i Sverige aviserades till hösten 2022.

Men modellen är ännu inte helt färdigutvecklad. En testprototyp har tagit sig till Sverige för att genomgå tester i kraftig kyla. Den liknar väldigt mycket den vi såg under testet i hemlandet Tyskland i somras, men då rörde det sig om skåpbilsversionen ID. Buzz Cargo. Den prototyp som nu rullar runt i de norrbottniska skogarna är varianten som ska frakta personer, alltså en version med rutor runt om.

Det är inte första gången som ID. Buzz rullar på dessa vägar. Kanske du minns våra spionbilder från februari i år? Då såg den ut som en vanlig Volkswagen Multivan T6 eftersom det då rörde sig om en så kallad testmula. Ny teknik förklädd till något annat.

1 av 4: När dessa bilder togs var det ner mot 25 minusgrader i området. Foto: Andreas Mau / CarPix
2 av 4: Hur mycket denna låga temperatur påverkar batteriet i Volkswagen ID. Buzz... Foto: Andreas Mau / CarPix
3 av 4: ... får vi försöka ta reda på i framtiden. Foto: Andreas Mau / CarPix
4 av 4: Mer sansad i utförandet än vad konceptbilen från 2017 var. Foto: Andreas Mau / CarPix

Nu är det dock riktiga karossen som är ute och rullar. Lite maskering finns, exempelvis är strålkastarna delvis dolda, så även VW-emblemet, stötfångarpartiet framtill samt bakljusen som faktiskt påminner en hel del om Opel-bakljus. Det är inte första gången som Volkswagen kikar åt Opel-håll när de tar fram maskering, vi minns tydligt när ID.4 var utklädd till en Opel-suv.

ID. Buzz delar komponenter med flera elbilar från Volkswagen-koncernen, exempelvis Skoda Enyaq iV, Cupra Born och Volkswagen ID.3 samt, förstås, redan nämnda Volkswagen ID.4. Den gemensamma nämnaren är förstås MEB-plattformen vilket betyder att ID. Buzz bland annat kommer att få en elmotor på 150 kW (204 hk) som driver bakhjulen. Det kommer även att lanseras fyrhjulsdrivna versioner, och batteristorlekarna kommer att vara flera för räckvidder på uppemot 55 mil enligt WLTP-körcykeln.   

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!