Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW

BMW Concept XM – laddhybridsuv med M-kraft

BMW Concept XM är den första fristående M-modellen som introduceras på 50 år. Det blir den mest kraftfulla hittills – men inte helt eldriven.

På Art Basels mässa i Miami har BMW M presenterat en ny konceptbil: BMW Concept XM. Enligt tillverkaren ska den bli den mest kraftfulla M-bilen någonsin som går i serieproduktion. Den är också första fristående M-modell att lanseras sedan BMW M1 som kom 1978 och markerar samtidigt 50 år med BMW M som vid starten 1972 hette BMW Motorsport.
Något som är annorlunda är att den blir elektrifierad, men inte helt eldriven – i kontrast till övriga marknaden där nästan samtliga konceptbilar är elbilar. Den kommer enbart som laddhybrid.

1 av 4 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW
2 av 4 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW
3 av 4 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW
4 av 4 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW

Räckvidden på el ska vara upp till 80 kilometer. Systemet är en kombination av en V8-motor och en elmotor som tillsammans ger en maximal effekt på 750 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 1 000 newtonmeter.

Concept XM ska ge en första glimt av en ny frontdesign, som BMW menar ska appliceras även på kommande M-modeller. Exteriörens stil i sin helhet beskrivs som djärv och ska återspegla bilens prestandaegenskaper: dynamik, smidighet och precision. Stora hjul, kantiga linjer och muskulös stil.

1 av 2 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW
2 av 2 Foto: Agnieszka Doroszewicz / BMW

– BMW Concept XM representerar en fullständig omformning av det högpresterande bilsegmentet. Det understryker BMW M GmbH:s förmåga att bryta med etablerade konventioner och tänja på gränser för att erbjuda fans av märket den ultimata körupplevelsen. Serietillverkningsbilen – den första rena BMW M-modellen sedan den legendariska BMW M1 – visar också hur vi närmar oss steg-för-steg-elektrifieringen av vårt varumärke, säger Franciscus van Meel, vd för BMW M GmbH.

Även interiören osar lyx, med bland annat yta av kolfiber med koppartråd i sömmar och brunt läder på säten. Och så den välvda pekskärmen och dekorativ belysning förstås.

BMW XM kommer börja byggas i slutet av 2022 på BMW Group Plant Spartanburg i USA.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!