Foto: Bernhard Filser/Mini

Elektrisk Mini-suv görs i Kina

Mini meddelar i en pressrelease att man från och med 2030 endast kommer att tillverka elbilar.

Detta är känt sedan tidigare, men kanske vill man i samband med det pågående klimatmötet understryka bolagets miljövänliga framtid. Hittills i år står elbilar för 15 procent av försäljningen, en inte särskilt övertygande siffra. 

2023 presenterar Mini första modellen med nästa generations helelektriska drivlina. Basutbudet blir en tredörrars Mini samt crossover-modeller i småbilssegmentet och i storleksklassen över. En ny fabrik i Zhangjiagang i östra Kina kommer att producera helelektriska modeller, troligen en kompakt suv avsedd både för den inhemska kinesiska marknaden och för export. Den kinesiska produktionen och modellutvecklingen sker i samarbete med kinesiska bolaget Great Wall eftersom utländska företag inte tillåts producera bilar på egen hand. Den Kina-baserade produktionen av de nya elbilarna kommer att möjliggöra produktion till lägre kostnader än den nuvarande Mini Electric som byggs i Oxford, England.  

En annan effekt av samarbetet är förmodligen att Great Wall nu satsar på att etablera sig i Europa med sitt premiummärke Wey och sitt ungdomsmärke Ora, förmodligen med visst know-how från BMW/Mini. Det är andra försöket i Europa för Great Wall.

2023 är också produktionsstarten för nästa Mini Countryman som kommer att tillverkas i en fabrik i Leipzig. Det blir därmed den första Mini-modellen som tillverkas i Tyskland. 

Övriga modeller kommer även fortsättningsvis att tillverkas i Oxford, navet för Mini. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!