Ioniq 5 har behållit mycket av det som konceptbilen Koncept 45 visade hösten 2019. Foto: Hyundai Motor

Ioniq 5 officiell – ny elbil från Hyundai

Flyttbar mittkonsol, snabbare laddning och ett 230-uttag. Hyundai visar nya elbilen Ioniq 5 – den första i en helt ny serie och den första på koncernens nya elbilsplattform. Enligt Hyundai är det nu elbilen på allvar blir en del av vårt vardagsliv.

Hyundai höll i morse svensk tid stor världspremiär för sin första elbil på den nya plattformen E-GMP.
Under presentationen pratades det väldigt lite fakta och prestanda. De enda konkreta siffror som nämndes om bilen var en hjulbas på tre meter, att bilen klarar laddning på 400 och 800 volt och att det betyder att bilens batteri laddas till 80 procent på 18 minuter, eller tio mils räckvidd på fem minuter, förutsatt att du har en rejäl laddstolpe förstås.

I stället för siffror pratade Hyundais representanter framför kameran om känslor och visioner. En rad ambassadörer för nya märket Ioniq berättade att det är nu vi kliver in i elbilens framtid och det är med Ioniq 5 vi första gången verkligen ser hur elbilen kommer att förändra vårt sätt att leva med och använda bilen.

1 av 4 Foto: Hyundai Motor
2 av 4 Foto: Hyundai Motor
3 av 4 Foto: Hyundai Motor
4 av 4 Foto: Hyundai Motor

Flexibel och dragkrok

Ett helt plant golv, korta överhäng och hjulbas på tre meter ger stora innerutrymmen. Det ger också flexibilitet. Mittkonsolen kan skjutas från framsätet till baksätet och alla stolar kan justeras. Ioniq 5 har en rak taklinje och påminner lite om Volkswagen ID.3. Det är lätt att se att det kommer lite mer coupéliknande former på framtida Ioniqs.

Till storleken är Ioniq 5 nästan identisk med Skoda Enyaq. 463,5 centimeter mäter den koreanska elbilen på längden, på bredden 189 centimeter och på höjden 160,5 centimeter. Med andra ord placerar sig Ioniq 5 nästan exakt mittemellan nya Hyundai Tucson och Santa Fe.

Bagageutrymmet sväljer 531 liter, ungefär som både ovan nämnda ”syskonbilar”. Med fällt baksäte ryms uppemot 1 591 liter.
Det finns även ett litet bagageutrymmet fram i bilen, under ”motorhuven”. När Ioniq 5 är bakhjulsdriven ryms 57 liter i denna så kallade ”frunk”, när den är fyrhjulsdriven ryms 24 liter.

Är man inte tillfreds med lastutrymmena kan man alltid hänga på en släpvagn på dragkroken, som är tillval. Ioniq 5 får dra som mest 1 600 kilo.

1 av 2 Foto: Hyundai Motor
2 av 2 Foto: Hyundai Motor

Batterier och elmotorer

Under skalet ryms den nya elbilsplattformen E-GMP. Precis som Tesla har Hyundai valt att kommunicera versionerna Standard Range, med ett batteri på 58 kWh, och Long Range där batteriet är på 72,6 kWh. Räckvidden blir då enligt WLTP-mätmetoden som mest 47-48 mil.

Båda batteristorlekarna kan fås med bak- respektive fyrhjulsdrift. Dubbla elmotorer ger med det stora batteriet 225 kW (306 hk) samt 605 newtonmeter och med bakhjulsdrift 160 kW (218 hk) samt 350 newtonmeter. Med det mindre batteriet blir effektuttaget i stället 173 kW (235 hk) respektive 125 kW (170 hk), maxvridet är dock detsamma som med stora batteriet.

Med stora batteriet och fyrhjulsdrift går 0-100 km/h på 5,2 sekunder, med endast bakhjulsdrift är tiden 7,4 sekunder. Motsvarande siffror med lilla batteriet är 6,1 respektive 8,5 sekunder. Toppfarten är 185 km/h oavsett modellversion.

1 av 3 Foto: Hyundai Motor
2 av 3 Foto: Hyundai Motor
3 av 3 Foto: Hyundai Motor

Kan ladda andra elbilar

Ioniq 5 har försetts med ett 230 volt-uttag vilket betyder att bilen kan agera kraftkälla. Maximala leveransen av effekt ut är 3,6 kW vilket betyder att du kan använda Ioniq 5 för att ladda andra elbilar, driva hushållsmaskiner eller verktyg.

I inredningen använder Hyundai återvunnen plast och det man kallar för klimatvänligt läder. 

Stora bildskärmar dominerar instrumentbrädan och Hyundai följer efter Audi och Honda och erbjuder digitala backspeglar. En stor head up-display kan förstärka verkligheten och ge föraren all nödvändig information.

Ioniq 5 har också automatisk parkering åt alla håll samt, i de länder det är tillåtet, automatiskt filbyte.

Enligt Hyundais designteam ska Ioniq 5 påminna om gamla bilar från Hyundais 45 år i branschen. I vilket fall är bilen stilren med få brutna linjer och ytor. Digitala pixlar återkommer på flera platser och allt är nedtonad i färgvalet.

1 av 4 Foto: Hyundai Motor
2 av 4 Foto: Hyundai Motor
3 av 4 Foto: Hyundai Motor
4 av 4 Foto: Hyundai Motor

Konkurrent till Enyaq, eller?

Ioniq 5 ska vara en mjuk och behaglig bil att titta på och inget som sticker ut eller tar plats.

I nuläget är det endast Hyundai UK som presenterat en prislapp, där skriver man 48 000 pund (559 000 kr) utan statliga subventioner. Detta pris är bra mycket högre än en av de mest naturliga konkurrenterna som finns på marknaden i nuläget, nämligen Skoda Enyaq som i Storbritannien kostar från drygt 34 000 (397 000 kr) pund utan statliga subventioner.

Till Sverige kommer Ioniq 5 i sommar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!