Foto: Nio

Nio ET5 officiell med stort batteri och lång räckvidd

Kinesiska Nio är på offensiven. I helgen presenterade företaget nya modellen ET5 som är aningen större än Tesla Model 3. I Ultralong Range-utförande nås en räckvidd på över 100 mil.

Tidigare i höstas gjorde elbilstillverkaren Nio sin entré på europeiska marknaden genom att landsätta modellen ES8 på norsk mark. Än är den inte till Sverige kommen, vårt land ska få ta del av den kinesiska tillverkarens produkter om knappt ett år, ungefär i samband med marknadslanseringen av helt nya modellen ET5 som hade premiär i Suzhou i Kina i söndags.

Nio ET5, som är den bil vi ser på bilderna här, är en mellanklasstor sedan med halvkombiformer. Den är 4 790 millimeter lång vilket gör den nästan decimetern längre än Tesla Model 3 samt längre än merparten av bilarna i det så kallade D-segmentet (exempelvis BMW 3-serie och Volvo S60). Ett annat mått som Nio ET5 klår nämnda bilar med, om än mer väldigt liten marginal, är axelavståndet som är 2 888 millimeter.

1 av 5 Foto: Nio
2 av 5 Foto: Nio
3 av 5 Foto: Nio
4 av 5 Foto: Nio
5 av 5 Foto: Nio

Elmotorerna är två till antalet och driver var sitt hjulpar. Främre motorn levererar 150 kilowatt och bakre 210 kilowatt. Tillsammans bjuder de på 360 kilowatt vilket är detsamma som 490 hästkrafter. 0-100 km/h sägs gå på 4,3 sekunder. Det är drygt halvsekunden snabbare än vad Nio ES8 gör samma sprint på, en modell som vi nyligen har provkört.

1 av 2: Nio ET5 beskrivs som första bil att förses med skärmtekniken PanoCinema som skapar en panoramisk digital förarmiljö med AR- och VR-teknik. Med AR-glasögon exklusiva för Nio ska en 201 tum stor skärmbild kunna projiceras sex meter framför föraren. Foto: Nio
2 av 2 Foto: Nio

Tre batteristorlekar ska erbjudas till ET5 som är lillebror till 5,1 meter långa ET7 som börjar säljas i januari 2022. Minsta batteriet, det så kallade Standard Range-batteriet, är på 75 kWh och ska enligt den kinesiska körcykeln, som är något mildare (bland annat lägre topp- och snittfart) än WLTP-körcykeln som används i Europa, ska räcka till drygt 55 mils körning per laddning.

Long Range-batteriet är på 100 kWh och räcker till över 70 mils körning medan Ultralong Range-batteriet på 150 kWh når över 100 mil per laddning. Några WLTP-siffror presenteras inte.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!