Foto: Renault

Renault Megane eVision visar den franska elframtiden

Renaults nya konceptbil Megane eVision visar vart det franska märket är på väg. Mot elektricitet. Här får vi för första gången se Renaults nya elektrifierade plattform som utlovas ha ultratunna batterier.

Den lånar namnet från Renaults golfklassutmanare Megane, men konceptbilen Megane eVision har ingenting med vanliga Megane att göra och kommer troligtvis inte heller att sättas i produktion som nästa generation Megane.

Konceptbilen förevisar en för Renault helt ny modell som ska vara uteslutande elektrisk, och den ska börja byggas någon gång under nästa år. Under karossen finns den så kallade CMF-EV-plattformen som är Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansens gemensamt utvecklade elbilsplattform. Den finns även under Nissan Ariya. Plattformen ska ge liv åt en hel familj nya elbilsmodeller av olika storlek och utseende. Den kan som mest sträckas ut till ett axelavstånd på 277 centimeter.

LÄS OCKSÅ: Nästa Renault Megane blir crossover 

1 av 2 Foto: Renault
2 av 2 Foto: Renault

PROVKÖRNING: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid 

Inbyggt i golvet finns förstås ett batteripaket och enligt Renault ska det vara ultratunt, vilket ger möjligheten att bygga en lägre bil med lägre luftmotstånd än de flesta andra elbilar i dag som är relativt höga. Renaults nye vd Luca de Meo sa vid presentationen av konceptbilen att batteripaketet är endast elva centimeter högt, vilket gör det till det plattaste på marknaden just nu.

Elmotorn sitter där fram i ett motorrum som är betydligt mindre än på bensin- och dieselbilar. CMF-EV-plattformen har plats för fyrhjulsdrift, Nissan Ariya kan driva på alla fyra hjul, men Megane eVision har endast en motor som driver framhjulen med 218 hästkrafter och 300 newtonmeter, vilket gör den till en av de starkaste modellerna i Renault-familjen i dagsläget. 0-100 km/h ska gå på mindre än åtta sekunder.

PROVKÖRNING: Renault Megane RS Trophy-R 

1 av 2 Foto: Renault
2 av 2 Foto: Renault

PROVKÖRNING: Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid

Konceptbilen mäter 421 centimeter på längden, vilket gör den en dryg decimeter kortare än nuvarande Megane. Den har dock lite längre axelavstånd, 270 mot Meganes 267 centimeter.

Batteripaketet i golvet har en kapacitet på 60 kilowattimmar och det sägs ge en räckvidd upp till 45 mil och det ska kunna laddas med upp till 130 kW och precis som lilla Zoe är maximal effekt vid växelströmsladdning så hög som 22 kW.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!