1 av 2: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
2 av 2: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast

Vinfast VF 8 och VF 9 prissatta i Europa

2022 är året då vietnamesiska Vinfast ska inta europeiska kontinenten med sina elbilar. Nu har suv-modellerna VF 8 och VF 9 fått prislappar och spekulanter kan till och med reservera bilar.

På europeiska läppar har Vinfast ännu inte riktigt fastnat trots att det snart är fyra år sedan som den vietnamesiska biltillverkaren presenterade ett par bilmodeller på bilsalongen i Paris. I dagsläget är Vinfast förmodligen mest känt för att Opels förra vd Michael Lohscheller tog över vd-posten i bilföretaget under 2021, en post som han lämnade bara några månader senare.

I år är tanken att fler europeiska läppar ska få smaka på Vinfast, 2022 är nämligen året då de första modellerna, elektriska sådana, rullar ut på vägarna runt om på vår gamla kontinent.

Först ut är suv-modellerna VF 8 och VF 9 som vi tidigare har skrivit om, men som vid tidigare presentationer gick under beteckningarna VF e35 och VF e36. De båda modellerna presenterades även på världens största elektronikmässa, CES i Las Vegas, i förra veckan. Där stod de sida vid sida med modellerna VF 5, VF 6 och VF 7, en trio elektriska suvar och crossovers som ska lanseras i ett senare skede. Samtliga fem modeller ser du i bilden nedan.

Från vänster till höger: Vinfast VF 5, VF 7, VF 9, VF 8 och VF 6. Fem suvar och crossovers som ska sträcker sig över lika många storleksklasser. Foto: Vinfast

VF 8

Vinfast VF 8 är i nuläget instegaren i Europa, den går att förhandsboka för 150 euro och ger då intressenten 2 500 euro i rabatt om bokningen (som måste göras senast 5 april) övergår till ett köp. Utan rabatten kostar VF 8 från 43 350 euro vilket motsvarar 443 750 kronor.

VF 8 är en 4 750 millimeter lång, 1 900 millimeter bred och 1 660 millimeter hög suv med plats för förare och fyra passagerare. Längdmässigt sett är den drygt fyra centimeter längre än en Volvo XC60.
Modellen har elmotorer som ger upp till 300 kW (408 hk) och 640 newtonmeter vilket räcker till 0-100-tider på som bäst 5,5 sekunder.
Vinfast uppger att räckvidden enligt WLTP-körcykeln är uppemot 50,4 mil och att energiförbrukningen beräknas till 1,71 kWh per mil. Dock uppges inte batteristorleken men enligt tidigare uppgifter är det 90 kWh som gäller.

1 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
2 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
3 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
4 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
5 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast
6 av 6: Vinfast VF 8. Foto: Vinfast

VF 9

Andra modellen aktuell för Europa är alltså VF 9 som också går att förhandsboka för 150 euro och som ger rabatt på 4 200 euro vid köp (om bokning görs senast 5 april). Ingångspriset är 58 650 euro vilket motsvarar 600 360 kronor.

VF 9 är en stor pjäs som mäter hela 5 120 millimeter på längden. Det är nästan 17 centimeter längre än en XC90, och bara knappt tre centimeter kortare än BMW X7.
På bredden mäter modellen 2 000 millimeter och på höjden 1 721 millimeter.
Med siffror som dessa ryms fler passagerare, sex stycken kan åka med föraren. På bild nedan visas dock ett utförande med plats för endast fem passagerare.

Precis som hos VF 8 erbjuds VF 9 med elmotorer på uppemot 300 kW (408 hk) och 640 newtonmeter. Accelerationen är, i och med att VF 9 är större och tyngre, något sämre och 0-100-tiden beskrivs ligga under 6,5 sekunder.

Räckvidden är däremot bättre hos VF 9 då den uppges till uppemot 55 mil. Det beror på det större batteriet på 106 kWh, som Vinfast inte specificerar men som är känt sedan tidigare.
Snittförbrukning av energi enligt WLTP uppges till 1,73 kWh per mil.

1 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast
2 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast
3 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast
4 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast
5 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast
6 av 6: Vinfast VF 9. Foto: Vinfast

Batterihyra

Vinfast hyr ut batterierna till de båda modellerna. Vad hyran landar på är i dag okänt, men i USA presenterade företaget två olika typer av avtal; Flexible som tillåter 50 mils körning per månad och extrakostnad för övermil samt Fixed som inte har någon milbegränsning.

Vinfast menar att kostnaden för att köra VF 8 och VF 9 kommer att landa på ungefär vad det kostar att köra motsvarande bensinbilar. Exakt hur de har kommit fram till den kalkylen är oklart...

Ett intressant uttalande från Vinfast är att de säger sig täcka alla kostnader vad gäller eventuell service på batterierna samt att om kapaciteten i dessa understiger 70 procent så ersätter de batterierna utan kostnad.

Vinfast VF 8 och VF 9. Foto: Vinfast

Vinfast VF 8 och VF 9 väntas rulla ut på europeiska vägar under andra halvåret av 2022. Först länderna att få ta del av bilarna är Frankrike, Nederländerna och Tyskland.
Försäljningsmodellen blir lik den Tesla använder, det vill säga ett fåtal showrooms för ge spekulanterna möjligheten att känna och klämma på bilarna, men där själva köpet genomförs på Internet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!