Fiat 500X – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg är hemma hos Fiat utanför Milano för att provköra nya Fiat 500X. Vad tycker Erik om Jeep Renegades italienska kusin?

 Jag tycker förvånansvärt bra om den faktiskt. Det känns som att Fiat är på rätt spår med en liten fyrhjulsdriven bil med lite högre markfrigång och hyfsade utrymmen.

Är den väldigt lik kusinen Jeep Renegade?

 Jag är inte riktigt rätt person att svara på det eftersom jag inte har kört Renegade, men kollegor på plats som har gjort det känner igen vissa delar, framförallt drivlinemässigt. Men till utseendet och känslan finns det inte mycket som förenar Renegade och 500X, de är två helt olika bilar som riktas mot olika kunder.

När kommer den hit och vad kostar den?

 Den kommer under första kvartalet nästa år, men vad den kostar och vilka drivlinor som är aktuella för svenska marknaden har jag ingen aning om eftersom vi ännu inte har fått någon information från Fiat Sverige. Jag har i alla fall kört 500X med framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda och 1,4-liters bensinmotor samt toppversionen med 1,4-litersdiesel, fyrhjulsdrift och nioväxlad automat. Ute på väg känns bensinvarianten klart bäst eftersom den är lättare och rappare. Men mest ser jag fram emot Abarth-versionen som borde kunna bli riktigt kul!

Hela provkörningen av Fiat 500X läser du så klart i Teknikens Värld nummer 1/2015 som utkommer 18 december. I stället för att bege dig ut i rusk och kyla kan du både spara en slant och hålla dig inne i värmen genom att få tidningen i brevlådan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!