Ford S-Max Concept officiell – bilder och fakta


När dagens generation av Fords mpv S-Max lanserades 2006 stod den för något nytt – en minibuss med sportigare ambitioner. Nu är det snart dags för nästa generation, som nu är officiell som konceptbil. Mest uppseendeväckande: man har medicinsk teknik i bilen!

Det må endast vara ett koncept än, men nog kan vi anta att Ford S-Max Concept säger en hel del om hur formgivningen på nästa generation av Fords minibuss (eller sav, Sports Activity Vehicle, som Ford själva vill att den ska kallas) kommer att bli. Fortfarande märks de sportiga dragen, men Fords nya formspråk har anammats, med bland annat den grill som vi redan har sett bland annat på nya Mondeo och Fiesta.

På vissa sätt märks det dock att det är en konceptbil vi har att göra med. Att biltillverkare har försökt klämma in alltmer avancerad teknik i bilarna är knappast någon nyhet, men ett område har varit relativt outforskat hittills – medicinsk teknik. Ford S-Max Concept ändrar på detta med systemet Sync Applink, som ska övervaka förarens hälsa.

Förarstolen ska registrera förarens puls, och ge långtidsdata om hjärtaktiviteten på ett sätt som annars bara kan ges på vårdcentral eller sjukhus, och inbyggda glukosmätare ska ge information om till exempel ett sovande diabetessjukt barn i baksätet får skadliga glukosnivåer. (Ja, Ford använder det själva som exempel.) Det har vi inte tidigare sett i bilvärlden, och ska vi gissa så försvinner nog just de utrustningsdetaljerna i produktionsversionens standardutrustning.

Andra elektroniska system är av den mer konventionella karaktären, med kollisionsvarnings- och -bromssystem, aktiv parkeringsassistans och ett system som kommunicerar med andra S-Max Concept om hinder eller faror på vägen. Bildskärmen på mittkonsolen fram visar olika information beroende på om du sitter på förar- eller passagerarplats, tack vare så kallad ”double-view”-teknik. Passageraren kan exempelvis se på en film på skärmen utan att föraren kan se den.

Under huven är det Fords nya 1,5-liters EcoBoostmotor med turboladdning som huserar. Inga data har dock släppts på vilka prestanda vi kan förvänta oss.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!