090825-hyundai-i40

Hyundai i40 avslöjad – ersätter Sonata

Hyundai är ett företag i förändring. Försäljningen ökar kraftigt och modellerna byter både utseende och namn. Snart spurtar Hyundai vidare med ersättaren till Sonata och här ser vi de första bilderna på kommande i40.

        Med drygt två miljoner sålda bilar under årets första sex månader kan Hyundai Motor Company, där även Kia ingår, titulera sig världens fjärde största biltillverkare. Tack vare den senaste tidens modelloffensiv och nya designspråk har Ford passerats på listan över världens största biltillverkare. Det verkar inte som att Hyundai har en tanke på att stanna där. Som dessa bilder visar stormar Hyundai vidare och står i begrepp att lansera efterträdaren till Sonata. Med nya i40 ska koreanerna på allvar utmana de etablerade premiumvagnarna.

Bilderna kommer från hyundai-blog.com och visar i40 fångad under vad som ser ut som en fotosession. Precis som de senaste modellanseringarna från Hyundai innebär i40 ett stort designmässigt kliv framåt från föregående modell. Sonata har fört ett sällsynt beskedligt liv med extremt slätstrukna och anonyma linjer. Så blir inte fallet med i40. På de suddiga bilderna kan vi skönja vassa, aggressiva och eleganta former som närmast påminner om en fyradörrarscoupé. Det är dock inte tal om någon liten bil. I likhet med sin föregångare ska i40 tampas med bilar som Mercedes E-klass, Audi A6 och BMW 5-serie.

Bilen på bilderna är versionen som ska säljas i USA och Asien, där den även i fortsättningen ska gå under namnet Sonata. Här i Europa ska bilen däremot falla in under Hyundais nya namnfilosofi med bokstavs- och sifferkombinationer i stället för namn. Bilen ska visas på hemmarknaden redan i höst, medan européer och amerikaner får vänta till senare delen av 2010 då i40 börjar säljas som årsmodell 2011 och då först som kombi, enligt hyundai-blog.com. Sedanmodellen får vi vänta på här i Europa.

Enligt förhandsspekulationerna ska i40 säljas med ett stort motorutbud bestående av ett flertal snålmotorer, bland annat en hybrid. Instegsmotorerna blir dock 1,6-liters bensinare och dieslar. Alla ska utrustas med Hyundais direktinsprutningssystem, GDI, vilket höjer effektuttaget till samma nivå som den nuvarande 2,0-litersmotorn. Enligt hyundai-blog.com kommer dieselmotorn dels med 115 hästkrafter och dels i en starkare version med 136 hästar. Räkna även med Hyundais nya ”R-dieslar” på 2,0 och 2,2 liter som väntas ge 184 respektive 200 hästkrafter. 

Test- & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!