060627_merca_cl

Lyxigt värre i nya Mercedes CL-klass

Mercedes S-klass är en erkänd lyxbil som tidigare kallats bland annat "Världens bästa bil" av Teknikens Värld. Nu är den senaste generationen av coupéversionen, kallad CL-klass, här.

Under måndagen var det stort pådrag i Stuttgart. Mercedes visade för första gången upp den senaste generationen av lyxcoupén CL-klass.

Mercedes CL-klass är en sann lyxvagn på Mercedes vis. Det är coupéversionen av lyxbilen S-klass med ett annat namn helt enkelt.

Utsidan på CL-klass är snygg men inte häpnadsväckande. En modern coupé som följer i sina föregångares fotspår men något större än tidigare. 5065 mm lång, 1871 mm bred och 1418 mm hög har den blivit vilket gör den 75 mm längre, 14 mm bredare och 20 mm högre än tidigare. I bagageluckan ryms 490 liter. CL-klass vinner dock inga designpriser för sin exteriör. Nej, för CL-klass är det insidan som räknas.

Bara skinnet på sätena osar lyx i dess renaste form. Fyra stycken ordentliga stolar där du troligtvis sitter som en kung, det enda som kan hindra är väl möjligtvis benutrymmet i baksätet.

Instrumentpanelen består till stor del av en läckert lackerad träpanel. Många knappar har tagits bort och de som finns kvar har fler funktioner, precis som Mercedes brukar tänka.

De kallar det för COMAND, ett system som liknar Audis och BMW:s då mer eller mindre allt i bilen styrs med en knapp/ratt.

Precis som S-klass är CL-klass utrustad med PRE-SAFE-systemet som innebär att bilen själv bromsar då den anser att du kommer för nära ett framförvarande fordon för fort. Det är helt enkelt till för att skydda mot kollisioner. Vid panikbromsning flyttar den dessutom passagerarsätet till en position där airbags och säkerhetsbälte kan skydda personen som mest.

Motorerna blir inga små saker de heller. I CL 500 sitter en V8 på 388 hk och  530 Nm som är tillgängliga från 2 800 r/min. 0-100 km/h tar 5,4 sekunder, en förbättring med nästan en hel sekund från föregångaren med 500-motorn.

CL 600 heter det starkare alternativet med en V12 i motorrummet. Den ger hela 517 hk och våldsamma 830 Nm som är tillgängliga redan från 1 900 r/min. 0-100 km/h är som en spark i baken. 4,6 sekunder. 

CL 500 får en sjuväxlad automatlåda medan CL 600 får nöja sig med förra generationens femväxlade låda. Man kan inte få allt.

Release blir under sensommaren/hösten och priset kommer ligga runt 1 300 000 kron

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!