060628_bmw_X3

Minimala förändringar när BMW X3 får facelift

BMW meddelade under tisdagen att deras mindre suv X3 får en facelift. Det är dock ytterst små förändringar vi talar om, största nyheten är de nya motorerna.

I senaste numret av Teknikens Värld (nummer 13) såg vi spionbilder av nya BMW X3. Under tisdagen kom ett pressmeddelande från BMW som meddelade att den nu är klar och kommer nå förarna snart.

BMW X3 är fortfarande väldigt lik sig själv, det är en mindre facelift och absolut inte en ny bil.

Nya strålkastare fram, LED-lyktor bak och nya stötfångare är några av de små saker som hänt med bilen utvändigt.

I pressmaterialet står det att det hänt en hel del på insidan. Instrumentpanel, ratt, mittkonsol, stolar, dörrsidor, förvaringsutrymmen och innertak har enligt BMW fått ny design. När vi tittar på bilderna ställer vi oss ändå frågan vad det är som de har bytt ut. Växelspaken är väl det första man ser men annars är det identiskt med den gamla interiören.

Något som faktiskt har uppderats är motorprogrammet. Nu har BMW bestämt att även X3 ska bli sportig och därför finns det lite starkare motorer till denna utgåva. Totalt blir det sex stycken och trumfkortet är en rak dieselsexa på tre liter, samma motor som tidigare introducerats i 535d. 286 hk och 580 Nm får den lycklige föraren ut av den motorn som tar bilen 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Inte illa för en dieselsuv. Förbrukningen ligger på 0,87 l/mil. 

"Nya" BMW X3 kommer släppas till butikerna  den 21 oktober och premiärvisning sker i samband med tennisturneringen Stockholm Open. Priset börjar på 330 000 kronor.

Motoralternativ BMW X3

3,0sd: 6-cylindrar, volym 2 993 cm3, effekt 210 kW/286 hk, max vridmoment 580 Nm, acceleration (0–100 km/h) 6,6 sekunder, toppfart 240 km/h, 

Genomsnittlig bränsleförbrukning 8,7 l/mil 

Pris 472 000 kronor.

3,0d: 6-cylindrar, volym 2 993 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 500 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,4 sekunder, toppfart: 220 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 0,79 l/mil.

Pris 420 000 kronor.

2,0d: 4-cylindrar, volym 1 995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment 330 Nm, acceleration (0–100 km/h) 10,2 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 0,72 l/mil.

Pris 354 000 kronor.

3,0si: 6-cylindrar, volym 2 996 cm3, effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 315 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,2 sekunder, toppfart: 232 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 1,01 l/mil.

Pris 416 000 kronor.

2,5si: 6-cylindrar, volym 2 497 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 250 Nm, acceleration (0–100 km/h) 8,5 sekunder, toppfart 220 km/h, 

Genomsnittlig bränsleförbrukning 0,99 l/mil.

Pris 384 000 kronor.

2,0i: 4-cylindrar, volym 1 995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment: 200 Nm, acceleration (0–100 km/h) 11,5 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 0,93 l/mil.

Pris 330 000 kronor.

Gamla BMW X3. Bild tagen maj 2005.

Nya BMW X3. Bild tagen juni 2006. Ny växelspak, metallister på diverse ställen och ny färg.

Gamla BMW X3. Bild tagen maj 2005.

Nya BMW X3. Bild tagen juni 2006. Svartlackerad stötfångare, uppflyttade dimljus och mer kromad grill.

Gamla BMW X3. Bild tagen maj 2005.

Nya BMW X3. Bild tagen juni 2006. LED-ljus men samma mönster, mer svart på stötfångaren, reflexer längst ner i hörnen och något rundare form.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!