Foto: Mitsubishi Motors

Nya Mitsubishi Outlander officiell

Nu har den packats upp, helt nya Mitsubishi Outlander. Men frågan är; kommer vi att få se den i Europa?

Den stod i en kartong och väntade på att få komma ut i ljuset, och nu har den kommit ut genom att figurera i världens första världspremiär på Amazon Live. Mitsubishi gör en ganska stor grej av det, men störst anser vi förstås att själva bilen är – nya Outlander.
Vi måste dock tidigt meddela att denna helt nya generation är presenterad på amerikanska marknaden, om den över huvud taget kommer till Europa återstår att se. Mitsubishis framtid på ”den gamla kontinenten” är högst osäker i och med att alliansen bestående av Renault, Nissan och Mitsubishi håller på att städa upp och göra om. Och alliansen svagaste kort på den europeiska marknaden är – i särklass – Mitsubishi.

Utsida

Till utseendet andas nya Outlander självsäkerhet och kaxighet på ett helt annat sätt än förra generationen, framför allt om man jämför med hur den såg ut innan ansiktslyftet som presenterades våren 2015.
Det är väldigt tydligt att stora portioner av den design som Engelberg Tourer Concept uppvisade i mars 2019 har fått hänga med till produktionsbilen. Den höga och till stora delar lodräta fronten är kvar, så även det annorlunda strålkastar- och lamparrangemanget som omger grillen, samt sidoprofilen, fönsterlinjen och bakstammen med bakljusen.
Designfilosofin som Mitsubishi följer kallar de för Dynamic Shield. Den fokuserar främst på just fronten.

1 av 3 Foto: Mitsubishi Motors
2 av 3 Foto: Mitsubishi Motors
3 av 3 Foto: Mitsubishi Motors

Storlek

Modellen har vuxit i samband med generationsbytet. Nya Outlander är 471 centimeter lång, exakt 1,5 centimeter längre än föregångaren. Axelavståndet har vuxit än mer, med 3,6 centimeter till totalt 270,6 centimeter. Är du duktig på amerikanska Nissan-modeller noterar du att axelavståndet är detsamma som hos nya Nissan Rogue (som ännu inte har kommit i X-Trail-utförande i Europa). Nya Mitsubishi Outlander och Nissan Rogue är helt enkelt syskonmodeller.
Merparten av det extra avståndet mellan hjulaxlarna, drygt 2,5 centimeter, har gynnat benutrymmet för de åkande i framstolarna. I och med att Outlander har blivit bredare, plus 5,1 centimeter, har utrymmet på bredden för de åkande även det blivit bättre.
Hur mycket bagageutrymmet har vuxit i liter får vi inte reda på, däremot berättas det att lastlängden vid nedfällda baksätesryggar (sjusitsig version är standard) har ökat rejält med med cirka 32 centimeter.

1 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
2 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
3 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
4 av 4 Foto: Mitsubishi Motors

Insida

Att förflytta sig mellan utgående Outlander och nya Outlander är nästan som att resa i tiden, från 1800-talet till något år under 2010-talet. Interiören ser inte hypermodern ut, men är ett stort steg framåt jämfört med sin föregångare.
Det är raka och rena linjer som gäller på instrumentbrädan, dock inte utan att en del viktiga funktioner har blivit av med sina knappar. Allt styrs nämligen inte via infotainmentskärmen på 9,0 tum. Infotainmentsystemet är kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay, sistnämnda i trådlöst utförande.
Skärmen mitt på instrumentbrädan har sällskap av en skärm framför föraren, instrumentklustret är alltså digitalt och mäter 12,3 tum över diagonalen.

Nya Outlander har förstås det mesta man kan förvänta sig av en bil år 2021, det vill säga adaptiv farthållare med kökörningsassistent, autobroms, filhållningsassistent, head up-display och mycket annat. Den har inte mindre än elva krockkuddar som standard, fler än antalet högtalare i Bose-ljudsystemet som finns på tillvalslistan.

1 av 6 Foto: Mitsubishi Motors
2 av 6 Foto: Mitsubishi Motors
3 av 6 Foto: Mitsubishi Motors
4 av 6 Foto: Mitsubishi Motors
5 av 6 Foto: Mitsubishi Motors
6 av 6 Foto: Mitsubishi Motors

Drivlina

Du som vill läsa om en laddhybriddrivlina i detta stycke, du går tyvärr bet. Nya Outlander presenteras med endast ett motoralternativ, en bensindriven maskin på 2,5 liter som ger 184 hästkrafter och 245 newtonmeter. Motorn är densamma som hittas i – just det, du gissade rätt – Nissan Rogue.
Växellådan utgörs av en steglös CVT-låda och det är ingen vild gissning att det är Nissans Xtronic-låda som sitter i nya Outlander. Något annat vore en skräll.

Det enda val Outlander-köparen kan göra, när det gäller drivlinan, är drivsättet. Han eller hon har att välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Oavsett vilket får köparen körlägesväljaren på mittkonsolen, strax bakom växelväljaren. Enda skillnaden är att den som väljer drivning på två hjul inte får tillgång till körläget ”Mud”.

1 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
2 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
3 av 4 Foto: Mitsubishi Motors
4 av 4 Foto: Mitsubishi Motors

Pris

I USA börjar nya Outlander på strax under 26 000 dollar, utan att avgifter och dylikt är inkluderat i siffran. Det är i prisområde som konkurrenterna Nissan Rogue, Honda CR-V och Toyota RAV4 befinner sig.

Till Europa? Sannolikt inte!

Räkna inte med att se nya Mitsubishi Outlander på svenska vägar, inte heller på vägar i andra europeiska länder. Mitsubishi är väldigt nära att dra sig ur den europeiska marknaden och har redan stoppat all import av bilar till Europa för att skära ned på utgifterna.
Om vi får se nya Outlander här är det sannolikt som nya Nissan X-Trail.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!