Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen Golf GTI Clubsport toppad med 300 hästkrafter

Åttonde generationen av Volkswagen Golf har lanserats i flera versioner. Den senaste heter GTI Clubsport och levererar 55 hästkrafter mer än en vanlig GTI. Därmed är Clubsport den häftigaste Golfen på marknaden.

Volkswagen har inte bara laddat Golf GTI Clubsport med hästkrafter. För det gäller att ta hand om effekten och försöka få till bra köregenskaper.
Volkswagen har något de kallar kördynamikreglerare och den får elektromekaniska framaxeldifferentialen och elektroniska differentialbromsen att arbeta tillsammans. Vill du skärpa till köregenskaperna ytterligare finns en dämparreglering som tillval. Därmed kan Volkswagen reglera bort understyrningen som annars kan upplevas besvärlig på effektstarka framhjulsdrivna bilar.
Om – eller kanske snarare när – du rullar ut på en racerbana med din Clubsport så finns körläget ”Special”.

Foto: Volkswagen

Och det är inte bara tekniska detaljer som särskiljer Golf GTI Clubsport från andra Golfar. Det finns också en hel del designgodis på modellen. Den främre stötfångaren är öppen med två vingar och splittern är designad för att få bästa möjliga drivning på framaxeln.
Takkantspoilern kan på många bilar mest handla om utseende men på Clubsport ska spoilern hantera trycket på bakaxeln på bästa sätt. På insidan får Clubsport en helt egen sätesklädsel. För att få stopp på Golf GTI finns 18-tumsbromsar.

Volkswagen introducerade begreppet Clubsport för drygt fyra år sedan i samband med att GTI-modellen firade 40 år på vägarna. Totalt har Volkswagen byggt hela 2,3 miljoner GTI-bilar där Clubsport nu kommer i en andra generation.
I Clubsport-familjen finns sedan tidigare värsstingen Golf GTI Clubsport S, en specialmodell som byggdes i 400 exemplar med 310 hästkrafter och som användes för att slå varvrekord på Nürburgring med tiden 7.47,19. Någon ny S-version är inte aktuell, åtminstone inte för tillfället.

1 av 4 Foto: Volkswagen
2 av 4 Foto: Volkswagen
3 av 4 Foto: Volkswagen
4 av 4 Foto: Volkswagen

Motorn i Clubsport är en fyrcylindrig tvålitersmotor med 300 hästkrafter och 400 newtonmeter där kraften hanteras av en sjustegad DSG-växellåda.
Topphastigheten är reglerad till 250 km/h och accelerationen 0-100 km/h har Volkswagen mätt till under sex sekunder.

Racerföraren Benjamin Leuchter har varit med i utvecklingsarbetet av bilen och drar till med fina ord i Volkswagens pressmeddelande:
– Bilen har en helt egen karaktär. Jämfört med föregångaren kan man hålla betydligt högre hastighet vid ingången i kurvorna. Detta beror på nya axelkinematiken med betydligt mer camber på framaxeln, att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk, och att chassiavstämningen rent allmänt har vässats ännu mer.
– Tack vare den höjda motoreffekten kan man också accelerera snabbare ur kurvorna och ha mer fart med sig. Tack vare att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk kan chassit dessutom överföra denna extra effekt.

1 av 2 Foto: Volkswagen
2 av 2 Foto: Volkswagen

Priset för nya Golf GTI med 245 hästkrafter är satt till 354 900 kronor. Något pris på bil Golf GTI Clubsport och dess tillval finns ännu inte hos Volkswagen, men beräknas vara klart mot slutet av året och leverans till kund inleds efter eventuellt strax efter årsskiftet.

Gamla Volkswagen Golf GTI Clubsport hade 265 hästkrafter, plus en overboost-funktion som gav den 290 hästar under kortare stunder. Vi körde denna modell för snart fem år sedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!