100510-bromsar-partiklar

Skivbromsar lika miljöfarliga som dubbdäck

Dubbdäcken är på väg att portförbjudas från storstäderna, snart kanske samma sak sker med de vanliga bromsskivorna. Ny forskning visar att bromsarna alstrar lika många och farliga partiklar som dubbdäcken.

På Hornsgatan i Stockholm är det redan förbjudet att köra bil med dubbdäck och snart kan fler vägar i flera städer beläggas med dubbdäcksförbud. Men räcker det för att göra innerstadsluften renare. Ny forskning från KTH visar att bilbromsarna alstrar små partiklar som kan orsaka samma luftvägssjukdomar som dubbdäcken.

– Vi har tittat på utsläpp från bilar, hur de alstras, vilka ämnen det handlar om och hur stora partiklar är. Vi har via tester kommit fram till att partiklar från bilens skivbromsar är mindre än tio mikrometer och går ner till nanostorlek, vilket gör att de kommer djupt in i människokroppen när vi andas, säger Ulf Olofsson, professor och prefekt vid institutionen för maskinkonstruktion på KTH.

Ulf Olofssons och doktoranden Jens Wahlströms slutsats är att bromsarna står för en stor del av bilens partikelutsläpp när dubbdäcken är avplockade. Partiklarna är dessutom mindre än tio mikrometer och kan hållas svävande i flera timmar. Partiklar som är närmare nanostorlek kan till och med hållas svävande i veckor. Förr eller senare hamnar de i våra lungor och där kan de orsaka inflammationer och andra luftvägssjukdomar. Ulf Olofsson liknar bromsskivorna och beläggen vid en svart kemilåda, där finns det mesta som kan vara skadligt.

– Här återfinns allt från metaller som koppar och järnoxid till nermalda skal från cashewnötter. Till exempel järnoxid är farligt att andas in, säger Ulf Olofsson.

Forskarnas förslag för att minska utsläppen är att använda mindre effektiva bromsbelägg, liknande de som sitter på många amerikanska bilar. 30 procent mindre utsläpp anses realistiskt, men mindre effektiva bromsar blir följden.

– Samtidigt är europeiska bromsar anpassade för tyska Autobahn, och vi tillåter inte sådana hastigheter i Sverige. Så amerikanska bromsar är nog fullt tillräckliga, säger Ulf Olofsson.

En annan lösning är att använda en annan typ av bromsar som inte är släpper partiklar rätt ut i luften.

–   De flesta moderna bilar har skivbromsar på framhjulen som inte är isolerade från den omgivande luften. Luften kyler effektivt skivbromsen, men partiklar som alstras kan enkelt spridas i luften. Nya miljöanpassade skivbromsar kan förbättra stadsmiljön, säger Jens Wahlström.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!