Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Teknikens Världs Stora Bilpris 2022 – vinnaren är...

Många var kallade, men bara tio var utvalda till final i Teknikens Världs Stora Bilpris 2022. Vi låter dem göra upp, bara en kan segra.

Bilnyheterna står som spön i backen och det är lätt att låta sig förledas av bilföretagens lockrop. Men det är inte alltid som deras produkter är så bra som de påstår, att de gör vad de är satta på jorden att göra. Det vet vi, för vi spenderar en ansenlig tid med bilarna och kan också jämföra dem mot varandra. Det är det vi gör, hela dagarna. Oavsett om de är stora eller små, vassa eller mjuka.
Så i den flod av nyheter, stora som små, som sköljer över marknaden har vi konstaterat att somliga lämnar en del övrigt att önska, medan vissa är riktigt vettiga. Några håller till och med riktigt hög nivå, utan att egentligen falla igenom på några punkter. 

Det är just dem, de hetaste och bästa nyheterna på bilmarknaden i dag, som vi har samlat ihop för att kora vinnaren i 2022 års upplaga av Teknikens Världs Stora Bilpris, tio finalister som alla bjuder på nyskapande teknik förpackade i ett format för folket. Vi har kört dem alla och vet vad de går för. Fortfarande är ett par av dem fossildrivna, men årets upplaga domineras av de laddbara bilarna. Det är inte så konstigt, elbilar dominerar nyhetsrapporteringen i dag.
Så spänn fast säkerhetsbältena, för nu kör vi. Stora Bilpriset 2022 går till…

10. Mercedes C-klass

1 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

En rejäl dos tillväxthormon, det var vad Mercedes skrev ut till C-klass när man växlade generation i våras, nya C-klass är betydligt större både invändigt och utvändigt än den gamla versionen. Till nyheterna hör också laddhybridvarianter med rejält tilltagen räckvidd, upp till 9–10 mil ska gå att åka utan att förbränningsmotorn startar. Ytterligare en nyhet är förarmiljön som till synes har hämtats direkt från lyxbilen S-klass, med avancerade skärmar och iögonfallande formgivning.
När vi har kört den har vi också konstaterat att Mercedes kommit tillrätta med både filhållningsassistent och röststyrning, teknik vars funktion tidigare varit något tveksam.

Som helhet är nya Mercedes C-klass ett övertygande paket med för klassen imponerande rymd och avancerad teknik. Men den är ingen revolution för bilvärlden och står med minst ena foten stadigt kvar i den gamla fossilbilstekniken. Det var till och med någonting som Mercedes själva insåg, som förlade provkörningen till en paus i press­körningen av nya elbilen EQS. Så även om den är en intressant nyhet i sig räcker den inte till att rucka ramarna på marknaden.

Motivering: Med ett rejält lyft både storleks- och teknikmässigt utmanar nya Mercedes C-klass betydligt större bilar. Särskilt intressant är laddhybridversionernas långa räckvidd på el. Det räckte hela vägen till en tiondeplats i årets lista.

9. Toyota Yaris Cross

1 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Lilla Toyota Yaris är en av testlagets favoriter och gick segrande ur striden när den testades mot flera andra småbilar i våras. När Yaris sedan blev Cross fick den terrängvänligare attityd, men det var det inte bara den vanliga suvifieringen med terrängplast runt hjulhusen. Nej, Yaris Cross är en helt egen modell, drygt två decimeter längre än vanliga Yaris, om än baserad på samma tekniska arkitektur. Dessutom erbjuds den i en fyrhjulsdriven version, där bensinmotorn med stöttning av en elmotor driver på framhjulen och ytterligare en elmotor driver på bakhjulen. Det gör den till en av mycket få fyrhjulsdrivna småbilar – i stort sett är det bara Suzuki som annars erbjuder fyrhjulsdrift i segmentet. I samband med det har den också fått en mer avancerad flerlänksbakaxel, som ger Yaris Cross ett vägsäkert beteende. 

Även hybridtekniken i sig är ett trumfkort i klassen, ett sätt att få ned förbrukningen framför allt vid stadskörning. Den förhållandevis höga tekniska nivån kommer dock med en brasklapp, eller snarare en prislapp: Yaris Cross är dyr i förhållande till sina konkurrenter men bjuder också på egenskaper som är unika för sin storlek. 

Motivering: I sin storleksklass är Toyota Yaris Cross ensam om att erbjuda både hybridteknik och en form av fyrhjulsdrift. Dessutom bjuder den på pigga vägegenskaper. Därmed höjer den ribban för vad man kan vänta sig i småbilsklassen.

8. MG Marvel R

1 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Kinesiska MG är en nykomling på den svenska marknaden och med suven Marvel R höjer man nivån ett snäpp. Antalet elmotorer är inte mindre än tre till antalet, en fram och två där bak, på tillsammans 288 hästkrafter. Med Marvel R riktar MG udden mot de etablerade elbilstillverkarna. Här finns futuristisk formgivning och elbilsegenskaper som man förväntar sig, räckvidden är rimlig, snabbladdningkapaciteten hyfsad och ombordladdaren klarar trefas växelström. Mitt i kabinen tronar förstås en enorm pekskärm, ”som tagen från en biosalong” skrev vi när vi provkörde bilen i höstas.

Då konstaterade vi också att kvalitetskänslan är hög med fina metalldetaljer i interiören. De flesta säkerhetssystem är standard: autobroms, ­filhållningsassistent, skyltavläsning, dödavinkel-varning, och så vidare, även om Euro NCAP bara delade ut fyra stjärnor när de krocktestade bilen nyligen.
Marvel R är rymlig, tyst och mycket välutrustad. Och snabbare än de flesta andra elbilar. Räckvidd och prestanda påminner om elektriska Volvo XC40, som dock är dyrare, mindre och sämre utrustad.
Med Marvel R visar MG att man inte bara kan konkurrera med pris, utan också med en produkt som förtjänar att tas på allvar.

Motivering: MG har stormat in på den svenska bilmarknaden med aggressiv prissättning. Nu breddar man produktprogrammet och med avancerade Marvel R utmanar man de redan etablerade elbilsmärkena på allvar.

7. Volkswagen Multivan

1 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Multivan heter Volkswagens erbjudande till alla som behöver enorma utrymmen med stor flexibilitet. Nu har den lanserats i en ny generation, den sjunde i ordningen, och utrymmena är precis lika stora som de alltid har varit. Bagageutrymmet mäter fyra kubikmeter med de bakre stolsraderna urmonterade. 

I och med att bilen från och med nu baseras på koncernens MQB-plattform, som också bildar bas för bland andra Volkswagen Golf, erbjuds Multivan för första gången också som laddhybrid. Det handlar om en 1,4-liters bensinare som parats ihop med en elmotor som driver på framhjulen, en kombination som tycks finnas i snart sagt varenda produkt från den enorma Volkswagen-koncernen. Det ger Multivan möjlighet att köra nästan fem mil enligt körcykeln WLTP utan att starta förbränningsmotorn, med den tystnad som följer som passar perfekt i en komfortkryssare som denna. Dessutom är skatten låg och köparen får bonus av staten i handen. Vill man hellre betala skatt går det att beställa sin Multivan med dieselmotor. 

Som helhet lockar Multivan på många plan. Men den är inte billig och inom kort kommer den att få intern konkurrens från den helt eldrivna ID. Buzz. Vilken av dem som kommer att vara det bästa valet återstår att se.

Motivering: Med laddbar hybriddrivlina tar Volkswagen Multivan ett resolut kliv in i 2020-talet. Möjligheten att viska sig fram på eldrift är bra för både komfort och miljö. Och precis som alltid erbjuds enorma utrymmen och stor flexibilitet.

6. Kia EV6

1 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Hyundai-Kia-koncernens nya elbilsplattform E-GMP stöder 800-voltsladdning, en spänningsnivå som tidigare bara betydligt dyrare bilar som Porsche Taycan och Audi e-tron GT haft. Den höga spänningen möjliggör snabbare laddning och Kia EV6 ska klara laddeffekter på upp till 239 kW. Det är raketsnabbt. Batteriet har en kapacitet på 77,4 kilowattimmar och det räcker för att rulla upp till drygt 50 mil enligt körcykeln WLTP, beroende på variant. 

Men det är inte det enda som gör EV6 intressant. Den finns i två- och fyrhjulsdrivna varianter med upp till 585 vilda hästkrafter i toppversionen GT AWD. Samtidigt är den en enormt komfortabel vagn, välisolerad och tyst med komfortabel fjädring. Dessutom är den rymlig, med ett baksäte som är nästan lika voluminöst som i närbesläktade Hyundai Ioniq 5. Men där Hyundai är avskalad och stram är Kia mer ombonat mysig. Precis som i Hyundai domineras förarmiljön dock av stora skärmar som kompletteras med en head up-display som också bjuder på förstärkt verklighet, AR. Kia EV6 ger ett påtagligt modernt intryck.
Jämfört med Hyundai Ioniq 5 är dock Kia EV6 dyrare, en prisskillnad som är svår att se anledningen till. Därför får den också släppa sitt syskon framför sig i uppställningen. 

Motivering: KIA EV6 bjuder på tekniskt raffinemang i allt från batteriteknik till förarhjälpmedel. Men den är också en rymlig och bekväm vagn som visar hur långt elbilsutvecklingen har nått. Kia EV6 är helt enkelt svårslaget bra.

1 av 4: Snöbollskrig. Sekunden senare kommer Sanne att vara sur på Daniel. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 av 4: Skärmen i MG Marvel har en ganska udda vinkel. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

 

5. Hyundai Ioniq 5

1 av 5 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 5: Stor skärmplanka och rattmonterad växelväljare. Tvåekrad ratt. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
5 av 5: Vinklar och veck, med kontrasterade kulör på plasten längs trösklar och hjulhus. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Precis som Kia EV6 bygger Hyundai Ioniq 5 på koncernens renodlade elbilsplattform E-GMP. Därmed har den också samma 800-voltsteknik som möjliggör snabbare laddning: teoretiskt ska det vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter – om det bara finns en laddare som kan leverera tillräcklig effekt. När man väntar kan man dessutom ställa förarstolen i lounge-läge, tillbakalutat och med extra stöd för vaderna som fälls ut. Med fulladdat batteri ska räckvidden enligt körcykeln WLTP vara drygt 48 mil. 

Men det är inte det enda som gör Hyundai Ioniq 5 intressant. Karossformen är en klassisk halvkombi, men formatet är större. Det ger stora innerutrymmen och komforten är hög. Kabinen är tyst och fjädringen sväljer broskarvar på ett övertygande sätt. Formgivningen i stort och smått är också toppmodern med skarpa karossveck och en påtaglig vardagsrumskänsla i kupén. Förarmiljön präglas av stora skärmar – även om radion fortfarande har ett fysiskt volymvred. Tack för det, Hyundai.
Att Hyundai dessutom har prissatt sin Ioniq 5 på en rimlig nivå gör den till en av de allra intressantaste nyheterna på den svenska marknanden. Den femte mest intressanta, närmare bestämt. 

Motivering: Snabb laddning är inte den enda nyheten hos Hyundai Ioniq 5. Den har också ett tydligt fokus på rymd och komfort som få andra kan matcha. Bilen upplevs som toppmodern i allt från teknik till formgivning.

4. Skoda Enyaq

1 av 5: Skodas tolkning av Volkswagen-koncernens MEB-arkitektur är sällsynt lyckad. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 5: Sanne imponeras av Sportline-paketets belysta plexiplast-ribbor i grillen. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 av 5: Stor lastvolym och tvådelat ryggstöd med lastlucka. Sladdförvaring under golvet. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
5 av 5: Ombordladdare som hanterar 11 kW, eller snabbladdning med 125 kW. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Det här är den bästa bilen som baseras på Volkswagens elbilsplattform MEB. Sedan den lanserades under det gångna året har den vunnit flera tuffa tester i Teknikens Värld och det i kraft av sina generösa utrymmen, höga bruksvärde och fina komfort. Skoda har helt enkelt lyckats bättre än sina koncernsyskon med att få ihop en bra bil.
Inte minst beror det på att Skoda inte försökt ta i från tårna för att göra bilen till någonting speciellt. Skoda Enyaq känns nämligen inte som ett rymdskepp, utan som en vanlig bil. En väldigt bra bil dessutom. Interiören är ombonad och mysig, utrymmet i baksätet är slösande och bullret är väldämpat. Enyaq är på något sätt kronan i märkets transformation från hårdplastig budgetbil till smålyxigt mellanklassmärke. 

Elbilsegenskaperna är inte heller så dumma, med rejäl ombordladdare och hyfsad snabbladdning. Räckvidden beror på batteristorlek, men upp till 53 mil i körcykeln WLTP skäms inte för sig.
Men Skoda Enyaq förändrar inte spelplanen och kvalificerar sig därför inte för en pallplats i Stora Bilpriset. Den är helt enkelt för slätstruken. Dessutom kommer den med en ganska saftig prislapp, det är inte vem som helst som har råd att åka Enyaq.

Motivering: Egentligen var det Volkswagen ID.3 som skulle stå i rampljuset när Volkswagen-koncernen lanserande sitt nya elbilsprogram. Men det blev Skoda Enyaq som förvaltade tekniken allra bäst.

3. Lynk & Co 01

1 av 4: Lynk & Co 01 kan fås i dubbelt så många kulörer som T-Ford: svart eller blått. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4: Baksätespassagerarna ska inte behöva gå strömlösa. Gott om ladduttag. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4: Men varför har Lynk & Co varken tredelat ryggstöd eller någon lastlucka? Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4: Samma växelväljartyp som i Volvo. Två ryck krävs för att lägga i körläget. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Man kan tycka vad man vill om både det krångliga märkesnamnet och försäljningsmodellen med kundklubbar och korttidsleasing, men faktum är att Lynk & Co försöker förändra själva bilaffären och göra den enklare för kunden. Utrustningsnivån är fast och tillvalen handlar om man vill ha bilen i svart eller blått. Och så om man vill betala extra för dragkrok. Beställer gör man på nätet, några återförsäljare i traditionell mening har man inte. 

Men så mycket viktigare än det är produkten i sig. Kineserna har helt enkelt tagit Volvo XC40 och gjort en mycket trevligare bil av den. Tekniskt är det inte så mycket som skiljer, även om laddhybridvarianten av Lynk & Co 01 har starkare motor, större batteri och längre räckvidd på el än närmaste svenska motsvarighet. Det är framför allt finliret som skiljer dem åt, där Lynk & Co lyckats bättre med att frammana en harmonisk och komfortabel körupplevelse. Dessutom är den rymligare i baksätet.
Skulle man köpa sin Lynk & Co kontant är den dessutom billigare än motsvarande Volvo. Men det gör man ju inte, man betalar 5 500 kronor i månaden för en fullservice-leasing. Och grinar lite illa när man måste lägga till 400 kronor för dragkrok. 

Motivering: Många undrade nog vad Volvos kinesiska kusin hade i Sverige att göra. Men Lynk & Co visade sig snart vara ett starkt erbjudande och framför allt en mycket trevligare bil än motsvarande Volvo XC40.

2. Tesla Model Y

1 av 4: Model Y delar teknik och en hel del formkänsla med den mer lågbyggda Model 3. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 4: Tesla har en ovanligt stor ”frunk” som inte bara rymmer laddkablar utan också en del övrigt bagage. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4: Dubbla platser för trådlös mobilladdning är välkommet. I mittkonsolen finns också ett avgrundsdjupt förvaringsfack. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4: Laddegenskaperna är Teslas allra starkaste kort. Snabb laddning och enormt laddnätverk. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Som nyhet är den egentligen inte revolutionerande, Tesla Model Y delar i mångt och mycket teknik med den mer lågbyggda Model 3. Men det hindrade inte mottagandet från att vara entusiastiskt när den anlände till svenska hamnar i somras och den blev snabbt en av landets bästsäljande elbilar.
Och nog har den starka sidor: den är rapp, rymlig och bjuder på en hel del spännande tekniska lösningar. Men den har också baksidor, som bristande ljud- och fjädringskomfort och i vinterväglag kräver den en säker förare som vet att inte släppa gasen i en kurva. Annars kommer bakvagnen farande på bredsladd. 

Det må vara hur som helst med den egenskapen. För Teslas starkaste egenskap sitter inte i bilen. Den sitter i det faktum att det är den enda elbilen man kan åka riktigt långt med. Teslas eget laddnätverk med Superchargers från Puoltikasvaara i norr till Löddeköpinge i söder är utan konkurrens, med laddare som fungerar, korta eller obefintliga väntetider och inga appar eller annat krångel för att sättas igång. De levererar precis det de lovar.
Det är det som fäller avgörandet: laddnätverket ger Tesla Model Y en förtjänstfull pallplats i Stora Bilpriset 2022. 

Motivering: Med lång räckvidd och framför allt ett välfungerande snabbladdningsnätverk visar Tesla vägen för elbilsomställningen. Model Y är den enda elbilen i startfältet som man kan åka riktigt långt med.

1. MG ZS EV

1 av 4: MG tog hem segern i kraft av sitt privatleasingpris. Den enda elbil vanligt folk har råd med. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Den kom som ett yrväder en aprilafton och hade en svångrem runt privatleasingpriset i annonserna. Svenskarna tog den till sina hjärtan, MG:s lilla elbil ZS EV formligen exploderade i registreringsstatistiken. Det är inte så konstigt, MG ZS EV var och är en fullt fungerande liten elektrisk suv med plats för familjen och dess bagage, om ungarna inte är för stora och deras bagage för voluminöst. Den har ratt och stolar och för sig med rimlig brådska. Allt för ett hårstrå under två tusenlappar i månaden; när den introducerades var ZS EV med god marginal den billigaste elbilen på marknaden att privatleasa, knappt dyrare än ett busskort.
Den är kanske inte bäst på någonting, utom just att vara billig. Men den har en förvånansvärt hög lägstanivå och den är inte särskilt dålig på någonting alls. Den klarade sig galant i våra broms- och älgtest och har till och med fått full pott, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest.
Och den är eldriven, så att med hemmaladdning går det att ta sig till och från jobbet och snabbköpet för en spottstyver så länge spotpriset på Nord Pool inte skjutit genom taket. 

Från och med nu har MG dessutom rätat ut de största frågetecknen: ett större batteri förlänger räckvidden till hela 44 mil mellan laddningarna och nu går det också att ladda det med trefas växelström, en stor förbättring. Men så har också privatleasingpriset ökat med en femhundring i månaden, en ganska avsevärd höjning. Så handlar det också om avsevärda förbättringar och jämfört med priset vid köp är privatleasingkostnaden fortfarande fördelaktig – med marginal.
Fortfarande är den faktiskt så pass billig att MG ZS EV är den enda verkligt användbara elbilen som är överkomlig för vanligt folk. Det ger den segern i Stora Bilpriset 2022. Trots att ratten bara är ställbar i höjdled. 

Motivering: Elbilen MG ZS tog Sverige med storm genom att vara det alla frågat efter: en elbil man har råd med. Uppdaterade ZS med längre räckvidd och snabbare laddning, men fortfarande med lågt pris, kommer att fortsätta vara det smarta valet för svenska elbilsförare.

”Vi är jätte-­jätte-glada”

Tomas Ernberg, vd för Hedin MG Sweden, mottar Teknikens Världs Stora Bilpris digitalt så här i pandemitider.

Grattis, MG ZS EV kammar hem Stora Bilpriset 2022. Vad betyder en sådan utmärkelse för ett alldeles nytt bilmärke på den svenska marknaden som MG?
– Vi är väldigt glada att få just det här priset, där det finns väldigt hård konkurrens. Vi är jätte-jätte-glada. Att det är ett helt nytt märke som kommer in och vinner priset, det ger en bra indikation att vi har en bra produkt att erbjuda de svenska konsumenterna. Så vi är otroligt glada. 

Ni har ju också lanserat suven MG Marvel R och snart kommer kombibilen MG 5 Electric. Vad väntar härnäst?
– Vi kommer att komma med fler nyheter, men det är inte så mycket jag kan säga om det i dag. MG är ett stort bilmärke och de satsar väldigt hårt på elbils- och batteriteknik, så det kommer att komma mer och mer in till EU och till Sverige. 

Hur ser planerna ut för framtiden, kommer ni att fortsätta satsa på elbilar som vanligt folk har råd med, eller är det de något dyrare varianterna som kommer att utgöra stommen i modellprogrammet?
– Elbilar blir billigare och billigare att producera. Det är många som säger att om två–tre år kommer elbilar att kosta lika mycket som vanliga fossildrivna bilar. Och jag tror att det kommer att gå ännu snabbare. Det har vi kunnat bevisa när vi gick ut med MG ZS i Sverige, den är väldigt aggressivt prissatt. Nu har vi plötsligt en elbil som vanligt folk kan köpa, och inte bara den som är dunderrik. 

Vad ser ni att ni har för marknadsandel på två–tre års sikt?
–Vi vill vara ledande på elbilsmarknaden. Vi siktar på att vara etta i Sverige. Med den nya MG 5 har vi tre helt eldrivna bilar, så vi kommer att kunna slåss och konkurrera med andra elbilstillverkare i olika segment, vilket är väldigt viktigt för oss.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!