Toyota presenterar ännu en suv, denna gång Corolla Cross. Foto: Toyota

Toyota Corolla Cross officiell – ännu en mellanstor suv

Toyota har redan populära C-HR samt den lite större RAV4. Men varför inte ytterligare en mellanstor suv i det bilsegment som växer snabbast i Europa. Nya Toyota Corolla Cross blir Toyotas första modell men femte generationen hybriddrivlina.

Flera nya modeller ska hjälpa Toyota att öka försäljningen i Europa. Målsättningen är att nå 1,3 miljoner sålda bilar under 2022, vilket enligt Toyota skulle motsvara ungefär den efterfrågan som finns redan i dag. 1,3 miljoner bilar, varav 130 000 kommer från Lexus, skulle ta Toyota till en marknadsandel i Europa på 6,5 procent.

Bland de modeller som Toyota tror mest på är nya Corolla Cross. Toyota har en tydlig modellstrategi nu med Cross- och GR-varianter på samtliga modeller. Sedan tidigare finns Yaris Cross och under början av 2022 kommer Aygo Cross. Toyotas GR-familj, med lite mer prestandabetonade bilar, domineras nästa år förstås av lanseringen av GR86 men Yaris-familjen utökas också med en GR Sport.

1 av 3 Foto: Toyota
2 av 3 Foto: Toyota
3 av 3 Foto: Toyota

Brett insteg

Corolla Cross är betydligt snällare i sin design än syskonet C-HR. Corolla Cross är mer av en traditionell familjekombi med enkelt och funktionell design och bra utrymmen. Den nya Cross-modellen är 4,46 meter lång och med en hjulbas på 2,64 meter. Därmed är Corolla Cross lite större än C-HR men mindre än RAV4. Extra vikt har lagts vid stora dörröppningar för att göra det enkelt att stoppa in barn i baksätet, men också för att fler och fler vill ha enklare insteg i bilen.

Den nya hybriddrivlinan är effektivare än tidigare generationer med ett större litiumjonbatteri. Det betyder åtta procent mer kraft ut från motorpaketet trots mindre vikt och volym. Tvålitersmotorn levererar nu 197 hästkrafter. Corolla Cross erbjuds som framhjulsdriven eller med Toyotas fyrhjulsdrift AWD-i. Väljer du fyrhjulsdrift får du en extra elmotor som levererar 30,6 kW på bakaxeln.

Inredningen domineras av en 10,5 tums stor pekskärm och framför ratten finns en digital 12,3-tumsskärm. Det är de största skärmarna så här långt i en Toyota. Corolla Sport blir också uppkopplad med möjlighet till uppdateringar av informationssystem och programvara för energistyrning över internet, så kallad OTA. Även vissa säkerhetssystem kan uppdateras över internet.

1 av 3 Foto: Toyota
2 av 3 Foto: Toyota
3 av 3 Foto: Toyota

Försäljning till sommaren

Toyota har utvecklat sina säkerhets- och assistanssystem och allt finns nu under paraplynamnet T-Mate. Flera av assistanssystemen har trimmats och förbättrats. Corolla Cross har också en ny airbag monterad i mitten fram för att förare och passagerare inte ska stöta till varandra vid en kollision. 

Designen är som sagt snällare än C-HR och även aningen rundare än den större RAV4. Ett stort panoramaglastak bidrar till en ljus och luftig inredning. Instrumenteringen är enkel och det är bra plats i baksätet. 

Försäljningen inleds i slutet av 2022 i Sverige men något tidigare på andra marknader i Europa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!