110704-saabavtal-typklart

Kinesiskt Saab-avtal påskrivet

Saab Automobile kommer samarbeta med kinesiska Pang Da och Youngman om att bygga Saab. 2,2 miljarder kronor rullar nu in i bilfabriken tack vare avtalet som även vill släppa in Vladimir Antonov som ägare.

– Avtalet för ihop det bästa av båda världar när Youngmans industriella och finansiella styrka möter Saabs toppmoderna tekniska expertis, säger Youngmans nöjde vd Pang Qingnian. 

 Fram till nu har avtalet mellan de tre parterna varit format som en avsiktsförklaring. Avtalet ska först godkännas av myndigheter, men i och med det öppnas dörren för att Vladimir Antonov ska kunna gå in som ägare. 

 Den aktuella myndigheten från svenskt håll är Riksgälden. Kommunikationschefen vid myndigheten, Unni Jerndal, hade vid lunchtid inte några uppgifter om när ett ställningstagande till avtalet kan tänkas komma.

 Tre nya modeller

 Samarbetet kommer ge Saab resurser att ta fram tre helt nya bilmodeller: Saab 9-1, 9-6X och Saab 9-7. 

 9-1 ska bli Saabs nya minibil i stil med Audi A3, BMW 1-serie och Volvo C30. Tanken är att bilen ska fungera som instegsmodell för yngre bilförare i städer. Längre upp på modellstegen hittar vi planer på att bygga två större modeller som ska heta 9-6X och 9-7, med sikte på den amerikanska och kinesiska marknaden. 

 – En bil som varit högst upp på vår önskelista, skriver Saab Automobiles vd Victor Muller i en kommentar enligt Dagens Industri.

 Antonov öppnar för lettisk Saab-fabrik

 För att klara av den förväntat ökade försäljningen av Saabar öppnar affärsmannen Vladimir Antonov för att framtida Saabar kan byggas i Lettland. 

 I en intervju med den lettiska affärstidningen Dienz Bizness uppger Antonov att det är en möjlighet att bygga i Liepāja, om fabriken i Trollhättan möter sin maxkapacitet.

 – Saab-fabriken har en kapacitet på 200 000 bilar per år. Det är väldigt lite sett på en internationell nivå, säger Vladimir Antonov.

 I nuläget är siktet inställt på att bygga 125 000 bilar per år, menar Antonov och säger att de lettiska fabriksplanerna ännu ligger i framtiden. Utvecklingen av nya Saabar kommer fortsatt att ske i Trollhättan, även om man kanske kommer bygga själva bilarna någon annanstans. 

 Antonov säger också att framtida Saab även kommer byggas i Kina, antagligen för att bli kvitt de höga importtullarna.

 Saab planerar att kunna dra igång produktionen inom två veckor men hinner då bara bygga i en vecka innan semestern drar igång.

EIB godkänner fabriksförsäljning

Uppdaterad 14:45

Den Europeiska investeringsbanken EIB har godkänt Saabs fastighetsförsäljning, enligt nyhetsbyrån TT. Köparen är som vi rapporterat om tidigareett konsortium lett av fastighetsföretaget Hemfosa. Affären ska ge 255 miljoner kronor till Saab Automobile. Även i den här affären måste Riksgälden yttra sig, vilket man under måndagseftermiddagen ännu inte gjort.

 Av: Olof Adlercreutz

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!