Nu mjukvara gav Polestar 2 ytterligare 68 hästkrafter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så mycket tjänade Polestar på att erbjuda ny mjukvara

68 friska hästkrafter nedladdade i bilen via internet. Det gav i runda slängar Polestar fyra friska miljoner kronor. Och det är så är biltillverkarna ska tjäna pengar i framtiden.

Alla stora biltillverkare satsar gigantiska belopp för att bygga upp en egen mjukvaruavdelning. Och alla små biltillverkare önskar att de kunde göra samma sak och ber om att få vara med på ett hörn.

Anledningen är förstås pengar.

När tillverkarna kommer att tjäna mindre pengar på reparationer och service i framtiden måste de hitta ny intäkter.

Polestar erbjöd för några veckor sedan ägare av elbilen Polestar 2 ytterligare 68 hästkrafter från elmotorn och batteriet. Allt som behövdes var en uppdatering av bilens mjukvara – en uppdatering som dessutom kunde göras över internet.

Cirka 400 Polestar 2-ägare hoppade på erbjudandet, enligt Polestar och branschtidningen Automotive News, och betalade var och en 1 000 euro för uppgraderingen. Det gav alltså Polestar totalt cirka fyra miljoner kronor.

Sälja för 500 kronor per år och bil

På samma sätt kan bilens assistanssystem, informationssystem och andra funktioner enkelt uppgraderas och uppdateras. Mercedes säljer till exempel fyrhjulsstyrning till sin elbil EQS i två olika varianter. 

Tillverkarna kan också testa olika betalmodeller. Bilägaren kan välja att köpa loss den mjukvara som behövs eller att prenumerera på den över en viss tid.

Några som förstås vikten av en stark mjukvaruavdelning är Stellantis som nyligen avslöjade att de tänker sig att få in cirka 40 miljarder kronor på att sälja mjukvara till sina bilkunder från och med i dag och till 2026.

Det skulle betyda att Stellantis väntas sälja tjänster till bilägare för cirka 500 kronor per år och bil. 

För att bygga den nya mjukvaran satsar underleverantören Bosch på att stärka sin mjukvaruavdelning och gå från 1 500 anställda till 2 300 anställda. Förutom Bosch investerar en annan underleverantör, Continental, stora pengar på att bygga egna programvaror och nya tjänster. 

Sektorn som kallas ”Automotive Software” väntas omsätta många miljarder kronor de kommande åren och Bosch väntar sig en tillväxt på omsättningen på minst tio procent årligen fram till 2030.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!