VW:s vd Herbert Diess vill se fler elbilar och ökad försäljning. Foto: Volkswagen AG

Volkswagens vd Diess vinnare i maktkampen

Volkswagens vd Herbert Diess överlevde maktkampen. Koncernens styrelse ger Diess fortsatt förtroende men det mäktiga bilfacket, som uttryckte missnöje med Diess omställningsarbete, fick betalt i form av fler investeringar i hemmafabriken i Wolfsburg.

Herbert Diess har förespråkat en snabb omställning från bensin- och dieselbilar till elbilar. Men Diess har fått mothugg av det mäktiga bilfacket som ansett att Diess gått för snabbt fram, att han fokuserat för mycket på konkurrensen från Tesla och att Diess inte sett till de tyska bilarbetarnas bästa.

När VW:s styrelse i veckan höll en presskonferens var det tydligt att Diess överlevt och att mycket handlade om att visa upp en enad front. Bilarbetarnas representant i styrelsen, Daniela Cavallo, gavs stort utrymme under utfrågningen och flera gånger pratade Diess och styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch om vikten av att Volkswagen klarar omställningen tillsammans.

VW avslöjade också planer på att öka investeringarna för att ställa om till klimatvänlig elbilsproduktion så snabbt som möjligt. VW ska också investera i en modern elbilsfabrik i Wolfsburg vilket är en klar eftergift till bilfacket som velat se just det, mer investeringar i de anläggningar som VW har redan i dag.

Får större ansvar

Herbert Diess ska också ta ett större ansvar för den stora satsningen på en egenutvecklad mjukvara även om han också ska leta efter en person som ska sköta den allt viktigare enheten i styrelsen.

Vi fick också se några omflyttningar bland cheferna. Ralf Brandstaetter tar över som VW-gruppens chef i Kina och hans jobb som chef för bilmärket Volkswagen går i stället till Skodas chef Thomas Schaefer. Brandstaetter flyttas därmed bort från Tyskland men får å andra sidan en tung post i koncernen vilket kan ses som ett sätt att skola in honom som ersättare för Diess.

Daniela Cavallo röt till under presskonferensen då hon menade att hon nu inte vill se dagliga rapporter om interna stridigheter i tysk affärspress. Och Pötsch beklagade om den senaste tidens oroligheter resulterat i ett bristande förtroende från finansmarknaden. Värdet på VW:s aktie har sjunkit den senaste tiden.

Men det blev också Cavallo som fick den mindre trevliga uppgiften att berätta att som en följd av komponentbristen är Volkswagens produktion nu på samma nivå som på 1950-talet och att problemen lär fortsätta under hela 2022.

Bland chefsrollarna märks också att Audis försäljningschef Hildegard Wortmann får en utökad roll som ansvarig för koncernens digitala intäkter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!