Northvolt och Volvo Cars har skrivit under sitt avtal om en ny batterifabrik.

Volvo och Northvolt bygger nytt i Göteborg

Volvo Cars och Northvolt bygger ny utvecklingsavdelning för framtidens elbilsbatterier i Göteborg. Men det är inte klart var deras gemensamma batterifabrik ska placeras. – Det är viktigt att den hamnar på rätt plats så vi får avvakta lite med att avslöja det, säger Northvolts hållbarhetschef Emma Nehrenheim.

Framtidens elbilsbatterier för Volvo Cars och Polestar ska byggas i den nya batterifabrik som Northvolt och Volvo ska bygga tillsammans. Redan 2023 ska fabriken börja byggas för att leverera batterier från och med 2026. Men var den ska ligga – det är ännu inte klart.

Northvolt och Volvo Cars har tecknat ett avtal värt 30 miljarder kronor vilket då inkluderar ett nytt utvecklingscenter för elbilsbatterier som ska byggas och tas i bruk under nästa år. Utvecklingscentret ska byggas i Göteborg men det är inte klart var den nya batterifabriken ska ligga. Den nya anläggningen ska rymma plats för ett par hundra anställda.

Klart 2022

– Det är en viktig process att hitta rätt plats. Det visade sig till exempel att Skellefteå var helt rätt för vår första fabrik. Men var den nya fabriken ska ligga får vi vänta med att avslöja, sa Northvolts hållbarhetschef Emma Nehrenheim när hon talade på Dagens Industris konferens Mobilitetsdagen i veckan.

Den nya batterifabriken ska bygga batterier med en årlig kapacitet på 50 GWh vilket ska räcka till cirka 500 000 elbilar från och med 2026 och framåt. Därmed ska fabriken stå för nästan hälften av Volvo Cars årliga försäljning av elbilar, om omställningen går enligt de planer som Volvo presenterat. Redan 2025 vill Volvo Cars sälja 1,2 miljoner bilar per år varav hälften ska vara elbilar.

Volvo kommer nästa år att presentera nästa generation XC90 och bilen väntas bli helt eldriven. Men det är först till nästa generation elbilar, byggda på en ny plattform, som kommer att få batterierna från Northvolt. Volvo Cars väntas bygga nästa generation elbilar på Geely-plattformen SEA. Om Northvolts batterier passar den plattformen öppnas en mycket stor marknad för batteritillverkaren då SEA-plattformen ska användas i hela Geely-koncernen samt av flera samarbetspartners.

Volvo och Northvolt väntas avslöja var fabriken ska ligga under första kvartalet 2022 för att bygget ska kunna inledas 2023. När Northvolt valde Skellefteå som plats för sin första fabrik var tillgången på el och vatten en viktig fråga. Volvo Cars har också efterlyst fler satsningar på produktion av klimatvänlig el för att kunna bygga så klimatvänliga batterier som möjligt.

Av allt att döma ligger Sverige, Norge och Finland bra till för att få den nya batterifabriken. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!