Foto: Teknikens Världs arkiv

Bilarna som stjäls mest och aldrig återfinns

BMW, Porsche och Range Rover gillas av biltjuvar och de flesta stjäls utan att tjuven behöver manipulera startspärren.

Jag tittar på diagrammet med titeln ”Stulna bilar i Sverige”. Du ser det själv här nedan. Kurvan i diagrammet dalar kraftigt, och helt klart har antalet bilstölder minskat. Men det som framför allt minskat kraftigt är stölderna för så kallade ”joyrides”.
Däremot kvarstår problemet med professionella biltjuvar. Det är de gröna staplarna. De visar antalet bilar som är stulna och inte återfunnits. Antalet har legat på en konstant nivå de senaste åtta åren, med knappt 2 000 försvunna bilar per år.

Antalet bilstölder i Sverige 2005-2013 (Källa: Larmtjänst)

Det som försäkringsbolagen länge försökte hävda, att ”moderna bilar med startspärr kan inte stjälas”, stämmer alltså inte. Men bilden av ingenjörsligor från Litauen som kommer hit och dammsuger Djursholm på Porsche och Range Rover med hjälp av ny programvara stämmer heller inte.
– Visst stjäls det bilar med avancerade dataprogram. Men merparten av de stulna bilarna är faktiskt inte manipulerade. Bilarna stjäls med nycklar som tjuvarna har stulit på olika sätt. Det kan gå till så att de tar nycklarna i omklädningsrum, ur handväskor eller vid inbrott. Har de väl fått tag på bilnyckeln kan de lätt ta bilen, köra vidare och komma ut ur landet snabbt. En annan fördel för biltjuvarna är att de slipper reparera och återställa bilen efter stölden. Bilen är klar att avyttra, förklarar Mats Green på Länsförsäkringar Stockholm.

Mats Green på Länsförsäkringar har ett hett tips till dig som vill ha din bil kvar: – Håll reda på bilnyckeln.

Totalt stals 10 092 bilar 2013. Av dessa har 1 885 bilar inte avlysts, det vill säga de har inte påträffats efter stölden. Troligtvis har de körts ut ur landet direkt efter stölden, antingen för egen maskin eller så har de transporterats över gränsen dolda på en täckt lastbil.
Att biltjuvarna har tydliga preferenser märks i statistiken. Av de icke påträffade bilarna leder Volvo statistiken. 296 bilar har försvunnit, mer eller mindre spårlöst. Inte så överraskande när mer än var femte bil i landet är en Volvo. Desto mer förvånande är att nästan lika många BMW försvinner, 248 stycken under 2013. Det innebär att 41 procent av samtliga stulna BMW försvinner för gott.

Porsche och Land Rover är två andra fabrikat som också sticker ut som högriskmärken.
49 procent av alla stulna Porsche försvinner spårlöst, vilket tyder på att vi har att göra med professionella och specialiserade ligor.
Situationen för Land Rover är ännu värre. Totalt stals 62 Land Rover 2013. 45 av dem har fortfarande inte återfunnits.
– Det var Range Rover som var en katastrof förra året. De stals med ny programvara, alltså utan att biltjuvarna stal nycklarna från ägarna. Det gick så långt att vi på Länsförsäkringar kontaktade alla våra försäkringstagare som hade en Range Rover och informerade dem om vad de kunde göra för att skydda sin bil. En kund svarade mig att ”ni ringer 30 minuter för sent, min bil har precis blivit stulen”. Han berättade att han hade filmat förövarna när de stal bilen. Jag vet dock inte vad som hände med ärendet sedan, om polisen kunde få hjälp av filmen, berättar Mats Green.
Vågen av Range Rover-stölder har dock ebbat ut i år.
– Jag tror de kallade in alla bilar och bytte mjukvara i startspärren, förklarar Mats Green.
Hur stor risken är att bli utsatt för stöld uttrycks i termen stöldfrekvens. Leder stort gör Land Rover, och det är då Range Rover modellerna som drar upp stöldfrekvensen.

Gamla tiders bilbrottslighet finns fortfarande kvar, men i mindre omfattning.
– Gammeldags biltjuvar, de som förr sade ”ska vi ta bussen eller en Saab?” finns ännu kvar, men problemen minskar. Startspärrar blev obligatoriska 1998, så bilar som är lättstulna är i dag väldigt gamla. Även inbrotten i bilar har minskat. Förr stals mängder med radioapparater, men i dag är de oftast inbyggda och inte lika lätta att stjäla eller att sälja, förklarar Mats Green.

Navigationssystem och annan infotainmentutrustning kan å andra sidan göra skadekostnaderna väldigt höga när det inträffar stölder.
– Vi har problem med att hela mittpaneler stjäls, framför allt ur tyska bilar. En sådan skada kan kosta 100 000 kronor att ersätta, säger Mats Green.
Överlag oroas Mats Green över tendensen.
– Vi ser att utvecklingen visar att stöldfrekvensen av nyare bilar har börjat öka. När vi bara tittar på bilar nyare än 1998 så var stöldfrekvensen 0,10 procent för fyra år sedan. Förra året var den 0,13 procent.

Bilstölder i Sverige 2013

Sorterat på bilmärke och rangordnat efter andel ej återfunna.

Bilmärke Stulna totalt (antal) Ej återfunna (antal) Ej återfunna (%)
Land Rover (inkl Range Rover) 62 45 73
Porsche 45 22 49
BMW 612 248 41
Fiat 82 28 34
Mercedes 423 139 33
Kia 84 27 32
Chrysler 74 17 23
Volkswagen 1 027 231 22
Audi 771 170 22
Peugeot 201 40 20
Mitsubishi 188 36 19
Honda 159 31 19
Toyota 429 78 18
Opel 363 59 16
Nissan 244 35 14
Volvo 2 192 296 13
Renault 218 29 13
Hyundai 146 18 12
Skoda 132 16 12
Ford 753 76 10
Mazda 287 30 10
Saab 1 037 70 7

Källa: Larmtjänst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!