Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

BMW vill bygga helt återvunnen bil 2040

BMW visade konceptbilen i Vision Circular på Di:s stora Mobilitetsdag i Stockholm. – Jordens resurser håller på att ta slut så den industri som vill överleva behöver satsa på återvinning, säger Daniela Bohlinger som lett projektet med i Vision Circular

Daniela Bohlinger öppnar dörrarna till konceptbilen och berättar om de olika material hon och designavdelningen plockat fram.

Lamporna i baksätet kommer från växelspaken på BMW iX och stål och aluminiumskärmarna har värmebehandlats för att slippa besvärlig lack och ändå få olika färger på bilen.

– Vår målsättning är att 2040 ha en bil som är byggd enbart med återvunnet material och det är verkligen en utmaning. Till att börja med siktar vi på 50 procent, säger Daniela Bohlinger.

Daniela Bohlinger är ansvarig för hållbarhet inom BMW Group Design. Foto: Yannick Wolff / BMW

All plast i bilen kommer från återvunnen plast, och stål samt aluminium har återanvänts från gamla skrotade bilar. Det är mycket glasdetaljer och bilen saknar kofångare, emblem, lister och handtag. 

– Vi har fått tänka igenom allt och designavdelningen har fått skapa mycket nytt. Till exempel är vårt märke graverat i fronten och inte använt ett extra emblem. Det finns inte de traditionella njurarna i grillen men formen finns kvar och i stället har vi använt LED-lampor för att skapa samma BMW-designspråk.

En stor del av återvinningen handlar om att snabbt och enkelt kunna plocka isär bilen. Här finns olika snillrika system för att med en enda knapptryckning lossa delar som får större objekt att ramla isär.

– En del av att kunna återvinna bilen är att den ska vara enkel att plocka isär i delar. Det handlar mycket om vad designavdelningen kan göra.

1 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group
2 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group
3 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group

Lyxigt att vara hållbar

– Att återvinna stål och aluminium är relativt enkelt, allt som behövs är förnybar energi så går det att skapa nya saker. Men plast skulle jag säga är svårast. Vi har aluminium som innehåller koppar och som därför inte går att använda men med plast är det ännu svårare att veta var den kommer ifrån. Vet du det så är plats ett bra material att återvinna.

– Tyvärr har plast en negativ klang hos många vilket beror mycket på all plast i haven från främst matindustrin. Men det finns metoder för att återvinna det också.

1 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group
2 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group
3 av 3: BMW i Vision Circular. Foto: BMW Group

Så det blir enklare att återvinna era egna bilar, när ni vet mer om vilka material som använts?
– Ja, och därför har vi avtal med flera företag som ska samla ihop material. Men här kommer vi att behöva samarbeta mer inom industrin och se på vilka material som är intressanta för vilka företag. Vi måste börja tänka på en cirkulär ekonomi för det kommer att bli både svårt och väldigt dyrt att bryta nytt material från jorden, resurserna håller på att ta slut.

Konceptbilen innehåller textil från äldre skrotade BMW-bilar och all läder och skinn är bannlyst.

– Vi vill visa att det går att skapa en lyxig konceptbil i ett mindre utrymme. Morgondagens lyx kan se annorlunda åt och vara mer hållbarhet, säger Bohlinger.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Teknikens Värld + verktygsset & pläd för endast 149 kr. Köp nu!