1 av 3: Mattias Ekström, till höger, tävlar med Emil Bergkvist för Audi i bilklassen men har också två egna bilar i ATV-klassen. Foto: Audi Communications Motorsport / Audi Communications Motorsport
2 av 3: 2009 var Eje Elgh nära att förolyckas i Dakarrallyt. Nu står han på startlinjen igen.
3 av 3: Annie Seel tävlar med Annett Fischer i Dakarrallyt. Foto: Teknikens Värld

Flera svenskar tävlar i Dakarrallyt 2022

Mattias Ekström tävlar i Dakar både som förare och teamägare. Annie Seel ställer upp som kartläsare och Eje Elgh gör comeback efter den tuffa kraschen 2009. Dakarrallyt 2022 startar på nyårsdagen i Saudiarabien.

Klassiska Dakar-rallyt beskrivs ofta som ett riktigt äventyr på två eller fyra hjul. Andra kallar ökentävlingen för Dödsrallyt efter flera svåra olyckor genom åren. Så många som 76 personer har förolyckats i eller i anslutning till tävlingen sedan den första upplagan kördes 1979. Förra året omkom Pierre Chapin efter en krasch på den sjunde specialsträckan.

Trots de stora riskerna är det många som drömmer om att köra Dakar-rallyt och många kommer tillbaka år efter år.

Annie Seel har kört rallyt både på motorcykel och i bil och stått på startlinjen totalt åtta gånger. Nu är hon kartläsare till tyskan Annett Fischer i klassen för mindre prototypbilar, så kallade ATV.

– Jag vågade inte tro att jag skulle få åka Dakar igen. När Annett frågade om jag ville åka Dakar och jag klarade testerna trodde jag knappt det var sant. Jag har haft några tuffa år med skador och operationer, så att nu få ställa upp med ett fabriksteam känns helt fantastiskt. Men det bevisar bara att hårt jobb lönar sig – jag har verkligen kämpat för att komma tillbaka, säger Annie på sin egen hemsida inför tävlingen.

Ekström med eget team

Paret har tävlat flitigt tillsammans den senaste tiden och finns med bland favoriterna i klassen och till att bli bästa kvinnliga ekipage i tävlingen.

I ATV-klassen får Annie och Annett konkurrens av svenske Sebastian Eriksson. Eriksson är en av två förare i Mattias Ekströms team EKS RX. Eriksson debuterar i Dakarrallyt vilket betyder se-och-lära då det oftast är de rutinerade förarna som lyckas bäst.

Störst intresse finns runt huvudklassen där Audi storsatsar med ett nytt team och ny bil. Tillsammans med teamet X Raid, som leds av affärsmannen Sven Quandt, har Audi utvecklat en elbilen Audi RS Q e-tron. Eldrivlinan är hämtat från Formel E-satsningen och består av två elmotorer på totalt 680 hästkrafter samt ett batteripaket på 50 kWh. För att klara av de långa sträckorna finns också en bensinmotor som arbetar med att generera el till batteriet och elmotorerna. Förutom Mattias Ekström, med kartläsaren Emil Bergkvist, kommer rutinerade Carlos Sainz och Stephane Peterhansel att finnas i Auditeamet.

Tuffast konkurrens lär Audi få av Toyota som kommer till start med förarna Nasser Al-Attiyah och Giniel de Villiers.

– Ett två veckor långt race, under extremt tuffa förutsättningar ute i en avlägsen öken. Det kommer bli ett äventyr, säger Mattias Ekström som kör tävlingen för andra gången.

Eje Elgh vid ratten

En uppmärksammad start gör också far och son Elgh, Eje och Alexander, i klassen Classic. Viasat förre F1-expert tävlade i Dakar-rallyt 2009 och var då ytterst nära att förolyckas. Eje Elghs lastbil körde av vägen och föll 100 meter.

- Det var en chans på tusen att överleva, kommenterade Eje olyckan som han senare beskrev som den absolut värsta i hans långa karriär som racerförare.

- När man klarar sig oskadd som i det här fallet…jag vet inte var gränsen går att det ska vara ett mirakel. Jag har ingen aning. Det är absolut inte en del på bilen som är hel, den är helt massakrerad. Men skyddsburen var intakt och vi hängde fast i bältena. Det var en mycket mycket omtumlande upplevelse, kommenterade Eje Elgh.

Den här gången ska Eje köra en Nissan Patrol och han får med sig sonen Alexander som kartläsare. Alexander har de senaste åren varit personlig tränare åt bland andra Indycar-föraren Marcus Ericsson men hade före det en framgångsrik karriär som motocrossförare.

Dakarrallyt körs för tredje gången i Saudiarabien och totalt över 12 specialsträckor och 14 dagar. Start och mål är förlagt till Jeddah och rallyt körs mestadels runt städerna Hail och Riyadh. Tävlingen håller sig på behörigt avstånd till konfliktområdet i söder, i gränslandet till Yemen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!