Gentlemen, start your engines

Oavsett om kvalet gått bra eller dåligt finns det en del av loppet som har större potential att avgöra utgången än någon annan.
Teknikens Värld

Slingrande rullar bilarna fram till sina startpositioner. Den dallrande luften fylls av ett dovt, sakta stigande muller. Rad för rad tänds de röda lamporna ackompanjerat av ett allt mer ylande motorljud. Till slut briserar allt i ett myller av framryckande kolfiberkarosser burna av idel potenta komponenter som nu gör allt för att överföra sin kraft till underlaget.



Det här är starten, den pulshöjande, nervösa och ack så viktiga inledningen på racet. Bakom varje ratt sitter en förare som förfinat sin teknik under försäsongen, förberett sig under kval och just i dessa få sekunder, med en puls på uppåt 160 slag/min, har allt att vinna eller förlora på perfekt motorisk koordination och blixtsnabba reflexer.



– Med nuvarande reglemente får vi inte så mycket tid att öva på starter. Under en racehelg blir det i samband med depåträning samt vid ytterligare något enstaka tillfälle och försäsongens tester viks ofta åt andra uppgifter, säger Mattias Ekström och fortsätter: Starten är helt klart det viktigaste och farligaste momentet under hela loppet och borde prioriteras ännu högre. Det är ett moment som man aldrig kan träna för mycket på.



En DTM-bil accelererar från 0-100 på mindre än 3 sekunder. Beroende på banans utformning kan positionen in i första kurvan vara utslagsgivande för slutplaceringen. Reglementet tillåter i stort sett inga tekniska hjälpmedel som underlättar starten. Launch control, (kontrollsystem för samordning av motorstyrning och antispinn för maximal acceleration från stillastående) som finns tillgängligt i Audis sportigare produktionsmodeller med S tronic växellåda, är något Mattias bara kan njuta av på fritiden.



– Allt sker manuellt och det handlar mycket om fingertoppskänsla. Adrenalinet pumpar och koncentrationen måste vara på max. Minsta misstag kan innebära en påkörning, påpekar den tvåfaldige mästaren.



För att hitta exakt rätt position på griden får förarna assistans från teamet via radion i hjälmen. Väl inne i startrutan är det var man för sig. Nästa gång teamet hör av sig är normalt på tredje varvet då depåfönstret öppnas. Precis som på många av Audis vanliga modeller är DTM-bilarna utrustade med en elektronisk handbroms. Den fungerar dock lite annorlunda: efter att bromspedalen trycks ner hålls knappen på ratten som kontrollerar handbromsen in med tummen. (se filmen där Mattias visar alla funktioner på ratten här) Första växeln läggs sedan i och motorn varvas upp. Detta kallas förspänning eller ”preload” på internationellt motorspråk. I praktiken aktiveras första växeln men bilen hålls kvar i position med hjälp av handbromsen.



– Utmaningen är att hålla precis rätt nivå för att utnyttja både motorns kraft och däckens friktion maximalt. För lite gas och bilen stannar, för mycket och däcken spinner. Reaktionstiden på handbromsknappen är avgörande. Fotarbetet med gas och koppling är naturligtvis också viktigt. Och så gäller såklart att ha koll på var alla andra bilar befinner sig, förklarar Mattias.



När handbromsen väl är släppt gäller det under de första sekunderna att minimera däckspinnet. Det är inte förrän bilen nått en hastighet av ca 60 km/h som kopplingen släpps upp helt. Därefter ligger fokus på att försvara sin position eller avancera i fältet.



– Många tror att det är minst nervöst att starta långt fram men sanningen är snarare den omvända. Längst fram är pressen som störst och du har egentligen allt att förlora. Risken att bli påkörd ökar och känslan av att vara jagad blir aldrig mer påtaglig. Från den här stunden och tills den rutiga flaggan faller är anspänningen konstant. Den enda gången pulsen går ner är om säkerhetsbilen kommer ut på banan avslutar Ekström.



Trots den extra nervositet som en framskjuten placering vid starten kan frambringa önskar vi Mattias ett lyckat kval på lördag. Och på söndag missar vi naturligtvis inte starten klockan 13:33. Framför TV:n eller allra helst på plats, självklart med pulsen på topp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!