Ingemar Stenmark visar sin Porsche Cayman. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Ingemar Stenmark kör hel säsong i Porsche Sprint Challenge

Som nybliven folkpensionär tar Ingemar Stenmark, 65, sikte på nästa karriär. Förra året provade Stenmark ett par race men nu blir det en hel säsong i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. – Jag hoppas kunna träna lite mer i år nu när det blir fler tävlingar, säger Stenmark inför racingsatsningen.

Efter 86 världscupsegrar och två OS-guld är Ingemar Stenmark nybörjare. Förra säsongen var Stenmark gästförare i Porsche Sprint Challenge men i år är han ordinarie förare i eget team tillsammans med norrmannen Aksel Lund Svindal.

När Svindal och Stenmark träffas för att kolla in sina nya tävlingsbilar får Stenmark agera proffs.

– Det där är knappen du ska trycka på när du ska in i depån, pekar Stenmark.

– Men om du ska coacha mig så behöver du en stol här bredvid, men det finns ingen, kontrar Svindal.

– Där ska du lägga vikterna. Alla som väger under 90 kg måste ha vikter där, jag har 20 kg i min bil. Men det är inget du behöver tänka på, säger Stenmark.

Humöret är på topp när de två OS-guldmedaljörerna går igenom alla funktioner i Porsche-bilen. Stenmark får lära sig att det går att ta loss ratten för att kliva i och ur enklare. Och Stenmark och Svindal fastnar i en lång diskussion om olika inställningar och hur det påverkar varvtiderna. Stenmark är intresserad av varje detalj på bilen.

Den förre F1-testföraren Björn Wirdheim coachade Stenmark inför tävlingarna förra året och de har kört Porsche på is tillsammans.

– Det märks att han har fartkänsla och han lär sig snabbt. Går jag igenom en sak så kör han ut och gör så, till skillnad mot många andra, skrattar Wirdheim.

– Men han är försiktig, speciellt när det är andra bilar runtom. Får han köra ensam på banan så kommer han snabbt ner på bra varvtider.

Porsche Sprint Challenge är Ingemar Stenmarks nya utmaning. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

När vi lyckats slita Stenmark ifrån knapparna och de tekniska detaljerna på tävlingsbilen – en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport – får han själv svara på vad som varit lätt och svårt med att bli racerförare.

– Svårast har varit att lära sig att växla, vilken paddel jag ska använda. Vill jag växla från trean till tvåan blir det trean till fyran i stället, och det är inte så bra.

Många tycker att bromsa är svårast att lära sig, hur har det varit för dig?
– Jag bromsar nästan för sent ibland, så att hjulen låser sig. Och då blir bilen orolig.

Andra som tävlat i utförsåkning säger att de haft nytta av att se linjer och att ta svängar. Har det varit så för dig?
– Att ha rätt linje är viktigare i slalom där där har du ingen motor som kan hjälpa till. Nej, jag skulle inte säga att racing liknar utförsåkning så mycket i sånt.

Att kvala jämfört med att tävla mot andra bilar, vad är svårast?
– Jag ligger så långt efter så jag har inte kört mot så många andra bilar än. Och kvaltiderna är sämre än de andra, men jag är ändå nöjd. Jag har inte så stora förväntningar.

Du har gjort en rad olika saker efter karriären, som Let's dance, Mästarnas mästare och Super stars. Är det här det roligaste?
– Det är det enda där jag tävlar mot specialister, där jag utmanar dem. I allt det andra har det varit första gången för alla, alla har fått lära sig något nytt.

Ingemar Stenmark, 65, gör comeback som tävlingsförare i eget team. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Zlatan Ibrahimovic hade en uppmärksammad 40-årsfest nyligen. Du har också fyllt år, 65, hade du någon stor fest?
– Haha, nej, inget alls, det var väldigt lugnt.

Hur har coronapandemin påverkat dig privat, du har din dotter och ditt barnbarn i USA, har ni kunnat träffas?
– Ja, det har gått bra faktiskt. De har varit i Sverige en del och hälsat på så vi har träffats även om det inte gått att resa till USA. Nu är de i England. Så det har gått bra.

Det är inte långt kvar till OS i Peking, är det något du följer och är intresserad av?
– Ja, jag hänger med och ser olika saker på tv, mest alpint förstås men jag ser det mest och de flesta sporter. Jag har hört att det är väldigt kallt där de ska tävla och att de har sandstormar, så det kan bli intressant.

Den stora snackisen i Sverige handlar om Charlotte Kalla, om hennes form och om hon ska åka eller inte. Är det alltid värt att åka till ett OS?
– Jag vet inte riktigt. Det kan vara svårt om man presterat på en viss nivå och sen känner att man inte kan prestera riktigt. Då kanske det inte är värt det. Men Charlotte har varit bra i ett lopp och då finns hoppet att man kan göra det igen.

Är det så man tänker, att om man gjort det en gång så kan det ske en gång till?
– Ja, lite så. Sen är det skillnad mellan grenarna. En längdåkare behöver vara i form för att kunna göra resultat. I alpint, en teknikgren, så kan du vinna även om du inte är i superform. Det händer att helt okända går och vinner såna grenar.

Du körde några tävlingar förra året och fick känna på hur det är att vara racerförare. Kommer du att ladda upp eller träna på något annat sätt nu när du vet vad som väntar?
– Nej, men jag hoppas att det är mer träning. I de flesta sporter är det i det närmaste obegränsat med träningsmöjligheter men så är det inte i motorsport. Nu ska jag köra hela säsongen så då kommer det att bli mer träning bara därför.

Stenmark bildar team med norske alpinstjärnan Aksel Lund Svindal. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Ingen tjuvträning i en gokart?
– Nej, jag tror inte det. Många har sagt att det är bra att öva i en simulator, att de som aldrig kört racing men som kört mycket simulator har det lättare att komma in i bilkörning. Så det kanske skulle vara något.

Stenmark kliver in i racerbilen och visar de olika knapparna och funktionerna.

– De säger att det här är en väldigt lättkörd tävlingsbil. Motorn sitter i mitten så viktfördelningen är bra. Det är svårare med en 911 till exempel.

Är det här den bilen du körde med förra året?
– Nej, det är ny, tyvärr så kraschade jag ju sönder den förra. Så det är en ny bil och det sitter lite nya dekaler på ser jag.

Ett första test för Ingemar Stenmark blir Race of Champions i Piteå i februari där Stenmark ställs mot en rad världsstjärnor från rally och racing och däribland flera med meriter från F1 och rally-VM.

– Det ska bli kul att få tävla på is för det är något helt annat. Jag har provat lite olika bilar på is och allra bäst var elbilen Porsche Taycan, den gick så mjukt och fint. Sprint Challenge-bilen gick också bra för den är så välbalanserad med motorn i mitten.

Tävlingskalendern för Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2022 är inte presenterad men det är klart att vi kan följa Stenmark och Aksel Lund Svindal under året i Viaplay.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!