060601_stcc

PeO Kjellström: Sluta med däcksbyten i STCC!

Att däcksbyte i STCC blivit en avgörande faktor råder det inget tvivel om. De två första tävlingarna i årets mästerskap har, indirekt, avgjorts av detta. Men hur länge dröjer det innan någon blir skadad vid däcksbyte i depån?

Scenerna från tävlingen på Gelleråsen i Karlskoga manar till eftertanke. Mekaniker yrar runt med utrustning, förare kör över lufttuber och det korsas ogenerat över andra teams ”depårutor”.

  Jag skulle vilja säga att det inte är frågan om, utan när någon gör sig riktigt illa.

  De svenska depåerna är helt enkelt inte byggda för däcksbyte, de är för trånga. När nu STCC har upp till 23-24 bilar finns det inte utrymme.

  Förarna sitter nära på golvet i sina tävlingsbilar och ser knappt över karosshörnen, detta av viktfördelningsskäl. Fredrik Ekblom kan knappast ha sett den lufttub som låg i vägen för honom på Karlskoga, och han körde över den. Hade han sett en knästående, eller liggande, snubblad, mekaniker?

  Du vet svaret själv.

  Självklart var det inte Ekbloms mening att köra över utrustningen. Varför skulle han göra det med risk att skada sin egen bil? Förklaringen är helt enkelt att han inte såg den.

  Däcksbyte i STCC är infört av en enda anledning, att skapa ett moment i tävlingen då något ska inträffa.

  Bilarna behöver inte byta däck, de klarar de fyrtio minuter finalracet tar.

  Men behövs däcksbyte för spänningens skull?

  Om, som på Karlskoga, sjutton förare kvalar inom en sekund tror jag inte det.

Med tanke på hur olika fram- och bakhjulsdrivna bilar sliter däck hade det nog kunnat bli en bra fight i alla fall. Och är det något fel med att se en duktig racerförare köra ifrån sina konkurrenter? Är det inte rent av det som racing går ut på?

  När dessutom däcksbyten sker i en depå där inte publik är välkommen under race (tack gode gud, med tanke på trängseln) är det inte lätt att hänga med för publiken. Det gör loppen förvirrande.

  Alla depåer är inte lika tighta som Karlskoga, men de är trånga nog för däcksbyte.

Vad händer den dagen ett störtregn faller över en racerbana vid ett STCC-lopp?

  Alla förare vill då in och byta däck. Vissa team har både sina egna tre förare och en till (som bonus?) att serva, trots att de bara har två depårutor. Och man får inte använda sig av annan plats än angiven för däcksbyte. 

 Skulle du vilja stå som ”lollipop-man”, alltså med stoppskylten, när en förare kommer in med hala slicks i en regnvåt depå? Jag skulle inte vilja göra det.

  – Mina mekaniker är livrädda inför varje race, säger en tävlingsförare i STCC. Jag förstår dem.

  Nu hävdar STCC att däcksbytet engagerar teamet, låter mekanikerna vara mer delaktiga.

  Självklart!

  Ordna då ett däcksbyte innan start. Team mot team. Inför fullsatta läktare. Ge poäng för segraren i ett eget team-mästerskap.

  Om sedan STCC och STV är sugna på att ordna spänning i loppen så fixa fler pacecar-situationer som samlar ihop fälten. Låt det räcka med en snurrning, eller en brakskit, för att pacecar ska ut. Som i NASCAR och Indycar.

  Sportsligt?

  Inte det minsta, men betydligt bättre än att gå på begravning för en före detta kollega eller se denne få livslånga problem.

Varför inte bara köra om segern? Utan konstruerade stopp och viktpåslag som det hymlas om.

  Vore det så fel?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!