Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 hk DSG7 4Drive

Seats sportbilsdivision Cupra har brutit sig loss och står på egna ben. Nu är den första egna modellen Formentor här och det är dags att ta reda på om den är eldig nog.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Range Rover Sport-mannen till höger i kön tutar, hissar ner rutan och ropar ”Vad är det där för nåt?” Det är en Cupra, Seats nya sportmärke. Svaret gör honom troligtvis inte mycket klokare. ”Jaha, den ser tuff ut i alla fall”.
Range Rover Sport-mannen är inte ensam. Många verkar tycka att nya Cupra Formentor sticker ut som något utöver det vanliga. Många verkar också tycka att modellnamnet Formentor är märkligt, och vad märket Cupra egentligen är vet eller bryr sig de flesta inte om.
Så vad är det? Cupra började som prestandadivisionen hos Seat 1999 och har sedan dess producerat många snabba modeller, bland annat Leon Cupra. Cupra knoppades av från Seat för två år sedan och i och med det bytte Seat Leon Cupra och Ateca Cupra namn till Cupra Leon och Cupra Ateca.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!