Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Cupra Formentor

Seats sportbilsdivision Cupra har brutit sig loss och står på egna ben. Nu är den första egna modellen Formentor här och det är dags att ta reda på om den är eldig nog.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Range Rover Sport-mannen till höger i kön tutar, hissar ner rutan och ropar ”Vad är det där för nåt?” Det är en Cupra, Seats nya sportmärke. Svaret gör honom troligtvis inte mycket klokare. ”Jaha, den ser tuff ut i alla fall”.
Range Rover Sport-mannen är inte ensam. Många verkar tycka att nya Cupra Formentor sticker ut som något utöver det vanliga. Många verkar också tycka att modellnamnet Formentor är märkligt, och vad märket Cupra egentligen är vet eller bryr sig de flesta inte om.
Så vad är det? Cupra började som prestandadivisionen hos Seat 1999 och har sedan dess producerat många snabba modeller, bland annat Leon Cupra. Cupra knoppades av från Seat för två år sedan och i och med det bytte Seat Leon Cupra och Ateca Cupra namn till Cupra Leon och Cupra Ateca.

Formentor är den första Cupra-modellen som inte har börjat som en Seat. Men någon från grunden helt nykonstruerad bil är det förstås inte. Så jobbar inte Volkswagen-gruppen. Under Cupra-karossen finns ett hopplock av delar från MQB-plattformen som gör att Formentor har tjocka släktband till bland annat Seat Leon och Volkswagen Golf. Närmaste släktingen heter dock Cupra Ateca, men Formentor är lägre och längre för att se sportigare ut.
Och nog tusan gör den det! I provkörningsbilens utförande, med största möjliga fälgar och matt lack (+20 300 kr) framstår Formentor som något av det formstarkaste VW-gruppen har tagit fram på många år. Redan när den står parkerad ser den ut att vara Lamborghini Urus-snabb.
Det är den förstås inte, men kanske tillräckligt snabb ändå. Först ut ur Seat-fabriken i spanska Martorell är Formentor i värstingutförandet med fyrcylindrig tvålitersbensinare på 310 hästkrafter och 400 newtonmeter som skickas till alla fyra hjul. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda är enda växellådsvalet. Provkörningsbilen har dessutom de extra dyra Brembo-bromsarna (+ 22 700 kr) med kopparfärgade ok och Audi-ringar på bromsbeläggen. Jo, Cupra har verkligen tillåtits rota runt på VW-hyllorna.

1 av 6 Foto: Glenn Lindberg
2 av 6: LED-list mellan bakljusen, matt lack, mörka fälgar, breda höfter. Formentor checkar många boxar på trendlistan. Foto: Glenn Lindberg
3 av 6: Bagageutrymmet är mindre än i Ateca, men räcker som synes för en reporters och en fotografs heldagspackning. Foto: Glenn Lindberg
4 av 6 Foto: Glenn Lindberg
5 av 6 Foto: Glenn Lindberg
6 av 6 Foto: Glenn Lindberg

Den här drivlineuppställningen har vi sett i ett stort antal bilar från VW-gruppen på senare år och den kommer sannolikt att hänga med ett tag till. Här ser den till att Formentor tar sig från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder. Det är en respektabel siffra, men inte ett dugg snabbare än Cupra Ateca som har tio hästkrafter mindre.
Men, den där typen av tråkig sifferexercis ska vi inte tänka på nu när vi har bilen här. Den ser ju så fräck ut. Det högresta suvanslaget som finns i Ateca är bortblåst, Formentor är lägre, har svepande och aggressiva linjer och på förarplats ser man ut över en lång och bullig motorhuv.

Visst märks det att grunden är Seat Ateca, men man behöver inte anstränga sig för att charmas av de extra läderklädda ytorna, de kopparfärgade accenterna och den moderna skärmlösningen som är hämtad från nya Leon. Framför ratten är det digital instrumentering, förstås, och på instrumentbrädan en tolv tum stor pekskärm med ett menysystem som liknar det i nya Golf. Tyvärr lider det även i Cupran av långa responstider och kraschar flera gånger under provkörningstiden. Att starta om systemet blir en vana.
Man sitter lågt och bra i de skålade stolarna och den så kallade ”supersportratten med satellitknappar” är precis lagom kramig. Startknappen sitter strax under höger ratteker och på den vänstra finns knappen som ändrar körläge.

1 av 6 Foto: Glenn Lindberg
2 av 6 Foto: Glenn Lindberg
3 av 6: Den lilla växelstubben har endast elektronisk koppling till dubbelkopplingslådan. Foto: Glenn Lindberg
4 av 6: Döda-vinkel-varnaren är snyggt integrerad i dörrsidan. Där syns varningen också bättre än vanligt. Foto: Glenn Lindberg
5 av 6 Foto: Glenn Lindberg
6 av 6: Baksätet är inte så dåligt som man skulle kunna tro. Takhöjden räcker gott och väl. Foto: Glenn Lindberg

I normalläget är Formentor precis så snäll och lättkörd som vilken Golf eller Leon som helst. Om än en stark sådan. När maxvridet på 400 newtonmeter kommer redan vid 2 000 r/­min är det lätt att hålla högt tempo utan ansträngning, men riktigt underhållande blir det inte.
Ett tryck på körlägesväljarknappen slår över till sport-läget och ett tryck till ger det vassaste Cupra-läget. I båda lägena skärps styrningen en aning, gasresponsen spetsas, stötdämparna hårdnar och växellådan drar längre på växlarna. Men framför allt får man mer ljud. Genom högtalarna. Utanför bilen märks ingen skillnad, berättar en lite för skadeglad fotograf-Glenn efter att jag har kört förbi honom flera gånger och bjudit honom på, vad jag trodde, var ett härligt motorljud. Att ljudet är högtalarförstärkt och inte ”på riktigt” blir tydligt när man kör i lugnare tempo och hör att ljudet inte alltid hinner synkas mot gaspådraget.

Formentor är inte så snabb, körglad, högljudd eller bråkig som den ser ut att vara. Inledningsvis är det en besvikelse. Skulle inte det här vara Cupras värsting? Men det är nog fel sätt att se på Formentor. Det här är bara den första versionen av totalt sju. Precis som Ateca ska Formentor gå att få med allt från 1,5-litersmotor med framhjulsdrift och manuell låda till tvålitersdiesel och fyrhjulsdrift.
För svenskt vidkommande är laddhybriderna viktigast. Formentor kommer i två laddhybridutföranden som tekniskt är speglingar av Golf GTE och Golf eHybrid med 245 respektive 204 hästkrafter. Den starkare har ett 13 kWh-batteri som ska ge en räckvidd på cirka fem mil. Båda kommer nästa år. Ingen blir fyrhjulsdriven.

Cupra har redan börjat köra Formentor-prototyper med vad som tycks vara Audis femcylindriga 2,5-litersmotor. Att ett annat VW-märke än Audi får tillgång till den motorn är ovanligt och tyder på att Cupra just nu prioriteras som gruppens sportmärke. Det kan vara välbehövligt. Formentor har design och karisma nog, men för att etablera Cupra som gruppens sportspjutspets behövs mer.

Rivaler

Foto: BMW

BMW X2 M35i
306 hk, fyrhjulsdrift, 0-100 km/h på 4,9 sekunder och ett betydligt sämre baksäte än Formentor. Välj bort X2!
Pris: 567 700 kronor.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Stelvio Veloce
Aningen större kaross och högre men ”bara” 280 hk. Trots allt ett vettigt mellansteg till värstingen Quadrifoglio.
Pris: 554 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!