Provkörning av Nissan GT-R

Vid första mötet ser den inte speciellt ny ut. Mest som den gjorde när den kom 2007. Men skenet bedrar. Här har hänt mycket i det fördolda men även några visuella och aerodynamiska grepp vad gäller utsidan. En sak är säker: Nissan GT-R gör andra supersportbilar osäkra på sin uppgift.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det morrar till ordentligt från det nya avgassystemet i titan när jag trampar på. Ett vasst ylande då spjällen öppnas i läge ”Race”. Nissan GT-R är ”på” och ingen annan av Autobahns bilar utmanar. Eller vågar utmana. Stundtals går det fortare än 250 km/h men det känns osäkert. Inte vad beträffar högfartsstabiliteten. GT-R är stadig som ett spett i alla hastigheter. Nej, osäkerheten rör andra trafikanter. Tänk om någon i högerfilen plötsligt svänger ut? Lyckligtvis händer det inte, men om. Det handlar om självbevarelsedrift.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!