Hur många Porsche 991 Speedster kommer att köras långt och hårt? De flesta är vår förhoppning. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche 911 Speedster

I en värld där värdeutvecklingen på specialmodeller verkar gränslös kommer varje tillryggalagd meter att räknas – på gott och ont. Men hur ska man resonera? När man sitter där, bakom ratten i sin Porsche 991 Speedster? Får bilen stå i garaget, eller blir det varvräknaren i botten?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Värdeutveckling. Ett av vår tids stora ledord. Oavsett om det gäller bilar, villor eller fotbollsspelare. Eftersom jag har bäst koll på det förstnämnda och noll koll på det sistnämnda så väljer jag att lägga Zlatan och hans gelikar åt sidan. Husen också för den delen. Men ämnet går inte att undvika nu när jag ska provköra 991-generationen av Porsche 911 Speedster, för det är utan tvekan en bil som på pappret ligger bra till för att bli en klassisk samlarbil. Tillverkad i 1 948 exemplar för att fira märkets start 1948 och 70-årsjubileet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!