Foto: RIGHT LIGHT MEDIA GmbH

Provkörning av Porsche 911 Targa 4

911-derivatet med äldsta köparna och minst logik har länge varit Targa. Men genom att Porsche nu vänt bågen rätt igen hoppas sportbilstillverkaren på att försäljningen ska öka.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

1963 skapade pappa Ferdinand Porsche tillsammans med sonen Ferry targabågen. Plötsligt känns mer normala far-son-aktiviteter, som att renovera sommarstugan eller bråka om arvsskiften, väldigt slätstrukna. I alla fall. Bakgrunden till targabågen var att sportbilsföretagets första modell – 356 – under sina år sålts som öppen i 17 procent av fallen. Speciellt i USA var de taklösa sportbilarna särskilt begärliga. Samtidigt ansågs – inte minst i Amerika – cabrioleter under det tidiga 60-talet som en trafikfara med alltför dålig krocksäkerhet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!