Väguppträdandet är bra utan att bjuda på några överraskningar. Bekväm och välbalanserad. Foto: Volkswagen

Provkörning av Volkswagen Golf eHybrid

Äntligen kommer Golf som laddhybrid utan att försöka vara sportbil. GTE lever vidare, men eHybrid är det nya alternativet för den som bryr sig mer om räckvidd än sportiga köregenskaper.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Precis som vanliga Golf ser inte nya Golf eHybrid mycket ut för världen. Skillnaden mot föregående generation syns mest på den lägre nosen, annars är det invändigt de största förändringarna har skett. Utvändigt särskiljer laddluckan på vänster framskärm eHybrid mot vanliga Golf. eHybrid saknar de blåa detaljerna som tidigare fått Volkswagens laddhybrider att sticka ut. De blåa detaljerna är exklusiva för GTE-modellerna. Parallellt med eHybrid lanseras just Golf GTE som ett sportigare alternativ med 245 hästkrafter. Ett hästkraftsantal som speglar det i Golf GTI.

I Hannover där provkörningen äger rum förklarar Volkswagen att laddluckan har flyttats från att sitta dolt bakom emblemet i fronten till att nu sitta på vänster framskärm. Främsta anledningen är problem med smuts och is, att förare (främst av hyrbilar) inte hittat luckan är en annan. Med laddkabeln ­ansluten kan ombordladdaren maximalt ta emot en laddeffekt på 3,6 kilowatt, flera andra laddhybrider klarar av det dubbla. Elen letar sig ner i batteriet som har ökat rejält i kapacitet jämfört med det som satt i förra ­generationen Golf GTE, från 8,7 till 13 kilowattimmar i brutto­kapacitet. Nettokapaciteten ligger nu på 11,5 kilowattimmar vilket räcker till en körsträcka på 71 kilometer i WLTP-körcykeln. Batteripaketet är placerat under baksätet och inkräktar inte på bagageutrymmet sett till angivna bagagevolymen, men eHybriden saknar vanliga Golfens lastgolv som går att justera i höjdled. Bak i laddhybriden finns heller inget utrymme under bagagerumsgolvet, ett utrymme som annars är optimalt att förvara laddkablar i.

1 av 5 Foto: Markus Heimbach
2 av 5 Foto: Oskar Krüger
3 av 5: eHybrid är det nya namnet för VW:s laddhybrider. GTE finns kvar som ett sportigare alternativ. Foto: Oskar Krüger
4 av 5: Laddlucka på vänster framskärm. Den maximala laddeffekten är 3,6 kilowatt. Foto: Oskar Krüger
5 av 5 Foto: Oskar Krüger

Batteriet är laddat till knappt nittio procent när resan tar sin början. Bilen anger en elektrisk räckvidd på 46 kilometer, en siffra som grundar sig på tidigare körning. Det tar ett par minuter innan jag ser hur mycket ­batteriet är laddat på grund av att förarmiljön inte är helt optimerat för laddhybriden. Det finns en meny i infotainmentsystemet och det går att få fram batteriprocent i mätarklustret. Men i normalkonfiguration finns det inte ens någon bränslemätare för elen.
Elmotorn har en effekt på 110 hästkrafter och upplevs stark. Responsen är bra utan att vara för direkt och på eldrift visar sig accelerationen vara fullt tillräcklig hela vägen upp till 140 km/h där toppfartsbegränsningen för eldriften går in och accelerationen avstannar. Att köra utan att bensinmotorn hoppar igång är enkelt tack vare ett tydligt stopp i gaspedalen. Ett stopp som kan trampas igenom om situationen kräver, men som är tillräckligt starkt för att inte trampas igenom omedvetet. Toppfartsprovet sker på ett vägavsnitt längs Autobahn där fri fart råder och hastigheter i motorvägsfart och uppåt är förödande för elförbrukningen. Men innan elen tagit slut hinns både stadskörning och landsvägskörning med och sammantaget är körningen tuff för räckvidden, ändå klarar Golfen 49 kilometer innan batteriet laddas ur så pass att bensinmotorn startas. 49 kilometer på knappt 90 procents batterikapacitet ger en uppskattad räckvidd på cirka 55 km om batteriet hade varit fulladdat. Med tanke på den energikrävande körningen känns det fullt möjligt att komma upp i den angivna elräckvidden på 71 km.

Det är en len övergång när förbränningsmotorn tar över som kraftkälla. Precis som i förra generationens Golf GTE sitter det en fyra på 1,4 liter under huven som producerar 150 hästkrafter och 250 newtonmeter. I samarbete med elmotorn blir systemeffekten 204 hästkrafter och det totala vridmomentet anges till 350 newtonmeter. Det gör eHybrid snabb, onödigt snabb och accelerationen överraskar när gaspedalen trycks i botten – 0-100 km/h går på 7,4 sekunder. Nu när GTE finns som det sportiga alternativet hade det varit intressant att se en svagare, snålare och billigare version.
Motorerna visar sig vara väl samspelta. I fullgasmanövern går elmotorn in och ger kraft när förbränningsmotorn hämtar andan och den sexväxlade dubbelkopplingslådan kuggar ner. Vid vanlig körning arbetar motorerna om vartannat sömlöst, under provkörningen uppstår det aldrig någon tvekan i motorernas samarbete vilket ger en bekymmersfri körning. Förbränningsmotorn har inte en lika len gång som VW:s nyare 1,5-litersmotor, men den går relativt snålt. Efter tio mils blandad körning med tomt batteri visar färddatorn en förbrukning på 0,6 liter per mil.

1 av 6: Avskalad och skärmfylld interiör. Mätarklustret är inte helt laddhybridvänligt. Foto: Markus Heimbach
2 av 6: Motorpaketet är i stort sett samma som i förra generationens Golf GTE. Foto: Volkswagen
3 av 6: Bagagevolymen är samma som i vanliga Golf, men utrymmet under lastgolvet är borta. Foto: Oskar Krüger
4 av 6 Foto: Oskar Krüger
5 av 6 Foto: Oskar Krüger
6 av 6 Foto: Oskar Krüger

Adaptiv farthållare och navigation är del av standardutrustningen – två verktyg som samspelar riktigt bra med hybriddriften. Är hybridläget valt och navigationen är inställd på ett mål disponerar bilen själv över batterikapaciteten för bästa effektivitet. I menyn går det även att ställa in önskad laddnivå vid slutdestinationen. Den adaptiva farthållaren justerar hastigheten efter hastighetsskyltarna. Bilen vet i förväg om kommande hastighetssänkningar längs vägen vilket utnyttjas genom att elmotorn motorbromsar och tar del av energin som annars hade försvunnit om skivbromsarna hade använts. Problemet med systemet är samma som när vi testade vanliga Golf, nämligen att bilen ibland läser av hastighetsskyltar på avfarter vilket får bilen att tro att det är 70 km/h på motorvägen och slår på bromsen. Ett minst sagt farligt beteende. Bättre fungerar filhållningsassistenten som är del av den extra utrustning som ingår i köpet av eHybrid. Även eljusterbara stolar, starkare LED-strålkastare, dödavinkelvarnare, andra fälgar och ambientbelysning återfinns i den utökade standardutrustningen. Filhållningsassistenten i kombination med den adaptiva farthållaren som anpassar hastigheten gör att bilen klarar av körningen i princip helt själv. Men som i alla andra bilar krävs det att föraren håller händerna på ratten.

Nya Golf eHybrid är överlag en bra och trevlig bil som blir ett naturligt steg för VW-kunden som inte vill övergå helt till eldrift och köra ID.3. Tyvärr är prissättningen för laddhybrid-Golfen väldigt hög, 422 900 kronor kan inte ses som något annat än ett överpris. Det är 93 000 kronor mer än syskonbilen Seat Leon som kostar 329 900 kronor i laddhybridutförande. Både Golf och Leon bygger på samma grund och skillnaderna sinsemellan är små. Leon har en elmotor som är sex hästkrafter starkare än den i Golf eHybrid. Leon anger en bruttokapacitet för batteriet på 12,8 kWh, mot Golfens 13,0 kWh. Seat anger inte netto­kapaciteten för Leon. Större skillnader är det i räckvidden mätt i WLTP-körcykeln där Golfens 71 km klår Leons 64 km. Skillnader som knappast motiverar prisskillnaden och för privatköparen är dessvärre Golf eHybrid inget bra alternativ.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Kia Niro Plug In-Hybrid
Känns som en enklare bil, men ändå relativt dyr. 49 kilometer elektrisk räckvidd och systemeffekt på 141 hästkrafter.
Pris: 334 900 kronor.

Foto: Seat

Seat Leon e-Hybrid
Syskonbil till Golf eHybrid med samma drivlina. Bara 63 kilometers räckvidd på el. Kommer som femdörrars och kombi.
Pris: 329 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!