Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 B4

Volvos största kombi har blivit medelålders och det är dags för en facelift. Åtgärdspaketen från Göteborg är milda, mest märks elektrifiering hos samtliga drivlinor och små designjusteringar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sverige är ett V90-land. Hälften av alla tillverkade V90 säljs nämligen på hemmamarknaden. Sedanversionen S90 produceras i nästan dubbelt antal jämfört med V90. Modellen ligger fortfarande på tredje plats i försäljningsstatistiken medan 60-serien tagit över ledarpositionen med hela kopplet av S/V/XC-modeller (S60, V60 och XC60). Snart kommer antagligen även XC40 gå om V90, elektrifieringen har kommit längst hos lill-Volvon.

För att bita sig fast innebär modellår 2021 för V90 teknisk och designmässig uppdatering. Samtliga drivlinor är nu elektrifierade med mild- eller laddhybrid (de senare titulerade ”Recharge”). Paletten är följande: diesel B4 (197 hk) och B5 (235 hk), bensin B4 (197 hk), B5 (250 hk) och B6 (300 hk) samt Recharge-modellerna T6 (340 hk) och T8 (390 hk).

1 av 3: Något mer slimmat frontparti märker ut "nya" V90. Största ändringen är mildhybridmotor. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: Bakpartiet har ny design och LED-teknik på bakljusen som inkluderar "flytande" blinkers. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Provbilen har den förmodade bästsäljaren B4-bensin vars koldioxidutsläpp är 163 gram per kilometer och blandad förbrukning uppges till 0,71 liter per mil. Åttastegad Geartronic-automatlåda är enda växellådsalternativet. Den som hade önskat sig nytt fräscht gränssnitt på infotainment eller instrumentkluster som hos Polestar 2 eller XC40 Recharge P8 AWD får ge sig till tåls, det som tillkommit på förarplatsen hos ”nya” S90 och V90 är trådlös mobiltelefonladdning på mittkonsolen. Fortsatt är det vanlig USB-laddkontakt som gäller om du kör vidare med sladd.

Man märker knappt av mildhybridstekniken när man kör V90 B4, det 48-voltsbaserade hjälpsystemet stöttar i det tysta. Mest märks bränsleeffektiviteten om du kör i tätortstrafik med många stopp. Under provperioden mäter vi en förbrukning på 0,81 liter per mil, men då var bilen helt ny – rå – och inte inkörd alls.

1 av 3: Ny fönsterlinje. Dekorlisten på höger bakdörr glappar ordentligt och bildar en gömd fuktfälla. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: B4 finns både som bensin och diesel. Kanske läge för Volvo att börja använda B4B igen? Samt B4D. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3: Även en ny fin Volvo-kombi passar på återvinningsstationen. Notera baklampornas "vingar" högst upp. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Formmässigt har designchef Robin Page och hans team gått varsamt fram. Allra mest märks ny lampdesign, särskilt bak, med ett betydligt mer slimmat uttryck med ”flytande” blinkersljus och signaturljus med ny look. Längst upp på bakljusen har man smugit in små spoilervingar i lampglasen för att minska störande luftvirvlar på bakrutan. Frontgrillen har fått mer krom och själva utformningen har rensats upp något, men det krävs ett hököga för att avslöja faceliften. Nya lackfärger och hjuldesign kompletterar det exteriöra utseendet. Redan tidigare har Volvo valt att slopa ”Since 1959”-stämpeln på säkerhetsbältets låsbleck, kanske för att inte stöta sig med andra biltillverkares innovationer?

1 av 3: På mittkonsolen är det nu möjligt med trådlös laddning av mobilen. Uttag för USB-C i baksätet. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: Här ser det i princip ut som tidigare. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Kvar står V90 som den nästan var vid lansering hösten 2016 och nu återstår det bara fyra år tills nästa generation. Frågan är om Volvo bygger vidare på SPA-plattformen som visat sig varit lyckad eller genar direkt över till den nya elbilsanpassade SEA-plattformen direkt? Den som lever får se.

Rivaler

Foto: BMW

BMW 520i Touring
Fyrcylindrig tvåliters turbomotor 20i med 184 hästkrafter är BMW:s kombiutmanare. Härlig långfärdskomfort men man saknar lite punch med denna minsta drivlina. Saftigare prislapp än Volvo.
Pris: 456 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Mercedes E 200 Kombi
Mildhybriddrivlinan 200 har liknande effekt och prestanda men något högre bensinförbrukning. Extra intressant tack vare stora företagsrabatter.
Pris: 461 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!